| Studiju veids |
bakalaura akadēmiskās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Jauno mediju māksla un dizains |
| Nosaukums |
Nošķirtas pieredzes priekšrocības vēstures apgūšanā ar virtuālās realitātes tehnoloģiju |
| Nosaukums angļu valodā |
Advantages of discrete experience in learning history with virtual reality technology |
| Struktūrvienība |
0L200 Humanitāro un mākslas zinātņu centrs |
| Darba vadītājs |
Līga Vēliņa |
| Recenzents |
Maija Demitere |
| Anotācija |
Darba autors: Arturs Plotnieks
Darba temats: Nošķirtas pieredzes priekšrocības vēstures apgūšanā ar virtuālās realitātes tehnoloģiju
Darba veids: Bakalaura darbs
Studiju programma: Jauno mediju māksla un dizains
Darba zinātniskā vadītāja: Mg. art. Līga Vēliņa
Apjoms: 36 lpp. un 4 pielikumi
Atslēgvārdi: Vēsture, virtuālā realitāte, pedagoģija, nošķirta pieredze
Pētījuma mērķis: Izveidot mākslas darbu — virtuālās realitātes vidi, kas balstīta uz autentiskiem vizuālajiem, telpiskajiem un audio arhīviem par 1991. gada janvāra barikādēm, ar mērķi veicināt interesi un izpratni par vēsturi skolēnu, studentu, pedagogu un plašākas sabiedrības vidū, izmantojot VR dotās iespējas.
Darba saturs: Darbs sastāv no 5 nodaļām un 18 apakšnodaļām.
Pirmā nodaļa sniedz tehnoloģisko un teorētisko pamatu darbam, izsekojot virtuālās realitātes attīstībai un analizējot tās iespējas izglītības kontekstā. Tajā iekļauts arī salīdzinājums ar tradicionālām ekrāna balstītām mācību metodēm, kā arī izklāstīti kognitīvās uztveres un atmiņas aspekti VR vidē, balstoties uz aktuāliem zinātniskiem pētījumiem. Otrā nodaļa pievēršas tradicionālo un tehnoloģijās balstīto mācību metožu salīdzinājumam. Tiek analizēta VR efektivitāte, izceļot tās potenciālu veicināt iesaisti un padziļinātu vēstures izpratni, īpaši skolēnu un jauniešu vidū. Trešā nodaļa ietver gadījumu analīzi, kurā apskatīti trīs atšķirīgi VR projekti — Aftermath VR: Euromaidan (dokumentāla VR pieredze ar žurnālistikas elementiem), Solis augšup: Piedzīvo citādo (izglītojošs projekts skolām) un Home of the Brain (filozofiska, mākslinieciski orientēta VR instalācija). Šie piemēri parāda dažādus pieejas veidus VR izmantošanai sabiedriski nozīmīgu tēmu atainojumā un kalpo kā iedvesmas avoti šī darba mākslinieciskajai koncepcijai un tehniskajam risinājumam. Ceturtā nodaļa pievēršas vēstures notikumu interpretācijas ētiskajiem un praktiskajiem izaicinājumiem digitālajā vidē. Tiek analizēti riski, kas saistīti ar autentiskuma saglabāšanu, kā arī jautājums par tehnoloģijas ietekmi uz skatītāja uztveri un vēstures pieredzes ticamību. Piektā nodaļa detalizēti apraksta mākslas darba izstrādes procesu. Tajā iekļauta vēsturiskā materiāla atlase un apstrāde, izmantotie tehniskie rīki, VR vides struktūras izveide, lietotāja pieredzes (UX) veidošanas izvēles, kā arī scenogrāfijas risinājumi fiziskajā telpā. Nodaļa atklāj arī autora pieņemtos radošos un praktiskos lēmumus mākslas darba attīstības gaitā.
Pētījuma metodes: teorētiskās un nozares aktuālās literatūras analīze, gadījuma pētījumi – mākslas darbu analīze.
Darba rezultāti: Pētijuma procesā iegūtās informācijas izpēte un apkopojums ļaus izveidot mākslas darbu – imersīvu vidi.
Darba izmantojamība: Bakalaura darbs izmantojams kā izglītojošs un informatīvs materiāls pētniekiem, studentiem un māksliniekiem par pedagoģisko procesu veidošanu izmantojot imersīvas vides ar virtuālās realitātes tehnoloģiju. |
| Atslēgas vārdi |
Vēsture, virtuālā realitāte, pedagoģija, nošķirta pieredze |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
History, virtual reality, pedagogy, discrete experience |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
28.05.2025 19:58:43 |