Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm
Title in original language Nošķirtas pieredzes priekšrocības vēstures apgūšanā ar virtuālās realitātes tehnoloģiju
Title in English Advantages of discrete experience in learning history with virtual reality technology
Department Humanitāro un mākslas zinātņu centrs
Scientific advisor Līga Vēliņa
Reviewer Maija Demitere
Abstract Darba autors: Arturs Plotnieks Darba temats: Nošķirtas pieredzes priekšrocības vēstures apgūšanā ar virtuālās realitātes tehnoloģiju Darba veids: Bakalaura darbs Studiju programma: Jauno mediju māksla un dizains Darba zinātniskā vadītāja: Mg. art. Līga Vēliņa Apjoms: 36 lpp. un 4 pielikumi Atslēgvārdi: Vēsture, virtuālā realitāte, pedagoģija, nošķirta pieredze Pētījuma mērķis: Izveidot mākslas darbu — virtuālās realitātes vidi, kas balstīta uz autentiskiem vizuālajiem, telpiskajiem un audio arhīviem par 1991. gada janvāra barikādēm, ar mērķi veicināt interesi un izpratni par vēsturi skolēnu, studentu, pedagogu un plašākas sabiedrības vidū, izmantojot VR dotās iespējas. Darba saturs: Darbs sastāv no 5 nodaļām un 18 apakšnodaļām. Pirmā nodaļa sniedz tehnoloģisko un teorētisko pamatu darbam, izsekojot virtuālās realitātes attīstībai un analizējot tās iespējas izglītības kontekstā. Tajā iekļauts arī salīdzinājums ar tradicionālām ekrāna balstītām mācību metodēm, kā arī izklāstīti kognitīvās uztveres un atmiņas aspekti VR vidē, balstoties uz aktuāliem zinātniskiem pētījumiem. Otrā nodaļa pievēršas tradicionālo un tehnoloģijās balstīto mācību metožu salīdzinājumam. Tiek analizēta VR efektivitāte, izceļot tās potenciālu veicināt iesaisti un padziļinātu vēstures izpratni, īpaši skolēnu un jauniešu vidū. Trešā nodaļa ietver gadījumu analīzi, kurā apskatīti trīs atšķirīgi VR projekti — Aftermath VR: Euromaidan (dokumentāla VR pieredze ar žurnālistikas elementiem), Solis augšup: Piedzīvo citādo (izglītojošs projekts skolām) un Home of the Brain (filozofiska, mākslinieciski orientēta VR instalācija). Šie piemēri parāda dažādus pieejas veidus VR izmantošanai sabiedriski nozīmīgu tēmu atainojumā un kalpo kā iedvesmas avoti šī darba mākslinieciskajai koncepcijai un tehniskajam risinājumam. Ceturtā nodaļa pievēršas vēstures notikumu interpretācijas ētiskajiem un praktiskajiem izaicinājumiem digitālajā vidē. Tiek analizēti riski, kas saistīti ar autentiskuma saglabāšanu, kā arī jautājums par tehnoloģijas ietekmi uz skatītāja uztveri un vēstures pieredzes ticamību. Piektā nodaļa detalizēti apraksta mākslas darba izstrādes procesu. Tajā iekļauta vēsturiskā materiāla atlase un apstrāde, izmantotie tehniskie rīki, VR vides struktūras izveide, lietotāja pieredzes (UX) veidošanas izvēles, kā arī scenogrāfijas risinājumi fiziskajā telpā. Nodaļa atklāj arī autora pieņemtos radošos un praktiskos lēmumus mākslas darba attīstības gaitā. Pētījuma metodes: teorētiskās un nozares aktuālās literatūras analīze, gadījuma pētījumi – mākslas darbu analīze. Darba rezultāti: Pētijuma procesā iegūtās informācijas izpēte un apkopojums ļaus izveidot mākslas darbu – imersīvu vidi. Darba izmantojamība: Bakalaura darbs izmantojams kā izglītojošs un informatīvs materiāls pētniekiem, studentiem un māksliniekiem par pedagoģisko procesu veidošanu izmantojot imersīvas vides ar virtuālās realitātes tehnoloģiju.
Keywords Vēsture, virtuālā realitāte, pedagoģija, nošķirta pieredze
Keywords in English History, virtual reality, pedagogy, discrete experience
Language lv
Year 2025
Date and time of uploading 28.05.2025 19:58:43