| Studiju veids |
bakalaura profesionālās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Logopēdija |
| Nosaukums |
Valodas sapratnes īpatnības 3–5 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību |
| Nosaukums angļu valodā |
Peculiarities of receptive language in 3–5 year old children with developmental language disorder |
| Struktūrvienība |
0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs |
| Darba vadītājs |
Zane Tumševica |
| Recenzents |
Māra Domiceviča |
| Anotācija |
Darba autors: Elise Vizule
Darba tēma: Valodas sapratnes īpatnības 3 – 5 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas
nepietiekamu attīstību
Darba veids: Bakalaura darbs
Studiju programma: Logopēdija
Darba zinātniskais vadītājs: Mg. paed. Zane Tumševica
Darba apjoms: Darbs sastāv no 42 lappusēm, 8 attēliem, 1 tabulas, 48 izmantotiem literatūras
avotiem un 7 pielikumiem
Atslēgas vārdi: Valodas sapratne, receptīvā valoda, valodas attīstība, smadzeņu darbība, valodas
sistēmas nepietiekama attīstība
Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izpētīt valodas sapratnes īpatnības pirmsskolas vecuma
bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību un bērniem ar tipisku attīstību.
Darba saturs: Darba teorētiskā daļā tiek aprakstīta valodas sapratne, tās attīstība dažādos
vecumposmos, nepietiekamas valodas sapratnes radītās grūtības, smadzeņu darbība runas
uztveršanā, kā arī tiek aprakstīts valodas sistēmas nepietiekamas attīstības traucējums un tā
attīstības līmeņi. Darba praktiskā daļa sastāv no empīriskā pētījuma metodoloģijas, pētījumu
dalībnieku raksturojuma, pētījuma gaitas apraksta, iegūto rezultātu analīzes un secinājumiem.
Pētījuma metodes: Teorētiskās izpētes metodes – zinātniskās literatūras avotu atlase, izpēte un
analīze. Empīriskās izpētes metodes – pētījumu dalībnieku atlase, valodas sapratnes novērtēšana,
datu statistiskā apstrāde un analīze.
Darba rezultāti: Analizējot pētījuma rezultātus, tika apstiprināta izvirzītā hipotēze, ka bērniem
vecumā no 3 - 5 gadiem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību ir zemāka valodas sapratne
salīdzinājumā ar bērniem, kuriem ir tipiska runas un valodas attīstība. To arī apstiprina pētījumā
konstatētā statistiski nozīmīgā atšķirība starp abām pētījumā iekļautajām grupām.
Darba izmantojamība: Darbs var būt noderīgs vecākiem, pedagogiem, logopēdiem, kā arī citu
jomu speciālistiem, lai labāk izprastu bērna valodas sapratnes attīstības procesu – uz ko balstās
valodas sapratnes attīstība, tās nepietiekamas attīstības radītās grūtības un īpatnības, un kāds ir
valodas sapratnes līmenis bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstību un bērniem ar tipisku
runas un valodas attīstību. |
| Atslēgas vārdi |
Valodas sapratne, receptīvā valoda, valodas attīstība, smadzeņu darbība, valodas sistēmas nepietiekama attīstība |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
Language comprehension, receptive language, language development, neural activity, developmental language disorder |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
22.05.2025 10:10:20 |