Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Professional Bachelor
Title of the study programm
Title in original language Valodas sapratnes īpatnības 3–5 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Title in English Peculiarities of receptive language in 3–5 year old children with developmental language disorder
Department Pedagoģijas un sociālā darba centrs
Scientific advisor Zane Tumševica
Reviewer Māra Domiceviča
Abstract Darba autors: Elise Vizule Darba tēma: Valodas sapratnes īpatnības 3 – 5 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību Darba veids: Bakalaura darbs Studiju programma: Logopēdija Darba zinātniskais vadītājs: Mg. paed. Zane Tumševica Darba apjoms: Darbs sastāv no 42 lappusēm, 8 attēliem, 1 tabulas, 48 izmantotiem literatūras avotiem un 7 pielikumiem Atslēgas vārdi: Valodas sapratne, receptīvā valoda, valodas attīstība, smadzeņu darbība, valodas sistēmas nepietiekama attīstība Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izpētīt valodas sapratnes īpatnības pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību un bērniem ar tipisku attīstību. Darba saturs: Darba teorētiskā daļā tiek aprakstīta valodas sapratne, tās attīstība dažādos vecumposmos, nepietiekamas valodas sapratnes radītās grūtības, smadzeņu darbība runas uztveršanā, kā arī tiek aprakstīts valodas sistēmas nepietiekamas attīstības traucējums un tā attīstības līmeņi. Darba praktiskā daļa sastāv no empīriskā pētījuma metodoloģijas, pētījumu dalībnieku raksturojuma, pētījuma gaitas apraksta, iegūto rezultātu analīzes un secinājumiem. Pētījuma metodes: Teorētiskās izpētes metodes – zinātniskās literatūras avotu atlase, izpēte un analīze. Empīriskās izpētes metodes – pētījumu dalībnieku atlase, valodas sapratnes novērtēšana, datu statistiskā apstrāde un analīze. Darba rezultāti: Analizējot pētījuma rezultātus, tika apstiprināta izvirzītā hipotēze, ka bērniem vecumā no 3 - 5 gadiem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību ir zemāka valodas sapratne salīdzinājumā ar bērniem, kuriem ir tipiska runas un valodas attīstība. To arī apstiprina pētījumā konstatētā statistiski nozīmīgā atšķirība starp abām pētījumā iekļautajām grupām. Darba izmantojamība: Darbs var būt noderīgs vecākiem, pedagogiem, logopēdiem, kā arī citu jomu speciālistiem, lai labāk izprastu bērna valodas sapratnes attīstības procesu – uz ko balstās valodas sapratnes attīstība, tās nepietiekamas attīstības radītās grūtības un īpatnības, un kāds ir valodas sapratnes līmenis bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstību un bērniem ar tipisku runas un valodas attīstību.
Keywords Valodas sapratne, receptīvā valoda, valodas attīstība, smadzeņu darbība, valodas sistēmas nepietiekama attīstība
Keywords in English Language comprehension, receptive language, language development, neural activity, developmental language disorder
Language lv
Year 2025
Date and time of uploading 22.05.2025 10:10:20