Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids bakalaura akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Datorzinātne un organizāciju tehnoloģijas
Nosaukums Mākslīgā Intelekta Meklētājprogrammas: Informācijas Meklēšanas Pārveide Ģeneratīvo Algoritmu Laikmetā.
Nosaukums angļu valodā AI Powered Search Engines: Transforming Information Retrieval in the Age of Generative Algorithms.
Struktūrvienība 02C60 Rīgas Biznesa skola
Darba vadītājs Valdis Saulespurēns
Recenzents Ojārs Krūmiņš
Anotācija Interneta lietotāju skaits turpina pieaugt, tuvojoties pilnīgam globālam pārklājumam (International Telecommunication Union, 2023), tādējādi pieaug arī pieprasījums pēc efektīvas un kvalitatīvas informācijas meklēšanas. Tradicionālās meklētājprogrammas, piemēram, Google, joprojām dominē ar vairāk nekā 90% tirgus daļas (StatCounter, 2024) un vairāk nekā 85 miljardiem apmeklējumu mēnesī (SimilarWeb, 2023). Tomēr pēdējos gados pieaug kritika par meklēšanas rezultātu kvalitāti, kas bieži vien dod priekšroku reklāmām, meklētājiem optimizētām (SEO) un partneru saitēm, nevis uzticamam un objektīvam saturam (Bevendorff et al., 2024). Šī pētījuma mērķis ir izpētīt, kā mākslīgā intelekta (MI) integrācija meklētājprogrammās ietekmē lietotāja pieredzi un vai tā var uzlabot informācijas iegūšanas procesu. Tika izstrādāts MI meklētāja prototips un tas tika salīdzināts ar Google (klasiskā meklēšana) un Perplexity (MI meklētājs), analizējot funkcionalitāti, veiktspēju un lietotāja pieredzi. Rezultāti liecina, ka lietotāji augstu novērtē MI iespējas – labāku rezultātu atbilstību uzdotajiem jautājumiem, precīzāku atbilžu sniegšanu, satura sintezēšanu un spēju risināt sarežģītus uzdevumus. Vienlaikus tika konstatētas arī būtiskas problēmas, piemēram, lēnāks darbības laiks, ierobežota funkcionalitāte un potenciālas neprecizitātes. Nākotnes pētījumos būtu nepieciešams pievērsties uzticamības uzlabošanai, funkciju paplašināšanai, personalizācijas iespējām kā arī multimodālām funkcijām.
Atslēgas vārdi mākslīgais intelekts, meklētājprogrammas, lietotāja pieredze, informācijas meklēšana, dabīgās valodas apstrāde
Atslēgas vārdi angļu valodā Artificial Intelligence, Search Engines, User Experience, Information Retrieval, Natural Language Processing
Valoda eng
Gads 2025
Darba augšupielādes datums un laiks 12.04.2025 22:30:23