| Form of studies |
Bachelor |
| Title of the study programm |
Computer Science and Organizational Technologies |
| Title in original language |
Mākslīgā Intelekta Meklētājprogrammas: Informācijas Meklēšanas Pārveide Ģeneratīvo Algoritmu Laikmetā. |
| Title in English |
AI Powered Search Engines: Transforming Information Retrieval in the Age of Generative Algorithms. |
| Department |
Riga Business School |
| Scientific advisor |
Valdis Saulespurēns |
| Reviewer |
Ojārs Krūmiņš |
| Abstract |
Interneta lietotāju skaits turpina pieaugt, tuvojoties pilnīgam globālam
pārklājumam (International Telecommunication Union, 2023), tādējādi pieaug arī pieprasījums
pēc efektīvas un kvalitatīvas informācijas meklēšanas. Tradicionālās meklētājprogrammas,
piemēram, Google, joprojām dominē ar vairāk nekā 90% tirgus daļas (StatCounter, 2024) un
vairāk nekā 85 miljardiem apmeklējumu mēnesī (SimilarWeb, 2023). Tomēr pēdējos gados
pieaug kritika par meklēšanas rezultātu kvalitāti, kas bieži vien dod priekšroku reklāmām,
meklētājiem optimizētām (SEO) un partneru saitēm, nevis uzticamam un objektīvam saturam
(Bevendorff et al., 2024).
Šī pētījuma mērķis ir izpētīt, kā mākslīgā intelekta (MI) integrācija meklētājprogrammās
ietekmē lietotāja pieredzi un vai tā var uzlabot informācijas iegūšanas procesu. Tika izstrādāts
MI meklētāja prototips un tas tika salīdzināts ar Google (klasiskā meklēšana) un Perplexity (MI
meklētājs), analizējot funkcionalitāti, veiktspēju un lietotāja pieredzi.
Rezultāti liecina, ka lietotāji augstu novērtē MI iespējas – labāku rezultātu atbilstību
uzdotajiem jautājumiem, precīzāku atbilžu sniegšanu, satura sintezēšanu un spēju risināt
sarežģītus uzdevumus.
Vienlaikus tika konstatētas arī būtiskas problēmas, piemēram, lēnāks darbības laiks,
ierobežota funkcionalitāte un potenciālas neprecizitātes. Nākotnes pētījumos būtu nepieciešams
pievērsties uzticamības uzlabošanai, funkciju paplašināšanai, personalizācijas iespējām kā arī
multimodālām funkcijām. |
| Keywords |
mākslīgais intelekts, meklētājprogrammas, lietotāja pieredze, informācijas meklēšana, dabīgās valodas apstrāde |
| Keywords in English |
Artificial Intelligence, Search Engines, User Experience, Information Retrieval, Natural Language Processing |
| Language |
eng |
| Year |
2025 |
| Date and time of uploading |
12.04.2025 22:30:23 |