Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm Computer Science and Organizational Technologies
Title in original language Mākslīgā Intelekta Meklētājprogrammas: Informācijas Meklēšanas Pārveide Ģeneratīvo Algoritmu Laikmetā.
Title in English AI Powered Search Engines: Transforming Information Retrieval in the Age of Generative Algorithms.
Department Riga Business School
Scientific advisor Valdis Saulespurēns
Reviewer Ojārs Krūmiņš
Abstract Interneta lietotāju skaits turpina pieaugt, tuvojoties pilnīgam globālam pārklājumam (International Telecommunication Union, 2023), tādējādi pieaug arī pieprasījums pēc efektīvas un kvalitatīvas informācijas meklēšanas. Tradicionālās meklētājprogrammas, piemēram, Google, joprojām dominē ar vairāk nekā 90% tirgus daļas (StatCounter, 2024) un vairāk nekā 85 miljardiem apmeklējumu mēnesī (SimilarWeb, 2023). Tomēr pēdējos gados pieaug kritika par meklēšanas rezultātu kvalitāti, kas bieži vien dod priekšroku reklāmām, meklētājiem optimizētām (SEO) un partneru saitēm, nevis uzticamam un objektīvam saturam (Bevendorff et al., 2024). Šī pētījuma mērķis ir izpētīt, kā mākslīgā intelekta (MI) integrācija meklētājprogrammās ietekmē lietotāja pieredzi un vai tā var uzlabot informācijas iegūšanas procesu. Tika izstrādāts MI meklētāja prototips un tas tika salīdzināts ar Google (klasiskā meklēšana) un Perplexity (MI meklētājs), analizējot funkcionalitāti, veiktspēju un lietotāja pieredzi. Rezultāti liecina, ka lietotāji augstu novērtē MI iespējas – labāku rezultātu atbilstību uzdotajiem jautājumiem, precīzāku atbilžu sniegšanu, satura sintezēšanu un spēju risināt sarežģītus uzdevumus. Vienlaikus tika konstatētas arī būtiskas problēmas, piemēram, lēnāks darbības laiks, ierobežota funkcionalitāte un potenciālas neprecizitātes. Nākotnes pētījumos būtu nepieciešams pievērsties uzticamības uzlabošanai, funkciju paplašināšanai, personalizācijas iespējām kā arī multimodālām funkcijām.
Keywords mākslīgais intelekts, meklētājprogrammas, lietotāja pieredze, informācijas meklēšana, dabīgās valodas apstrāde
Keywords in English Artificial Intelligence, Search Engines, User Experience, Information Retrieval, Natural Language Processing
Language eng
Year 2025
Date and time of uploading 12.04.2025 22:30:23