Studiju veids |
bakalaura akadēmiskās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Arhitektūra |
Nosaukums |
Augstākas izglītības mācību ēku plānojumu tendences |
Nosaukums angļu valodā |
Trends in the Planning of Higher Education Academic Buildings |
Struktūrvienība |
01T00 Arhitektūras un dizaina institūts |
Darba vadītājs |
Dainis Bērziņš |
Recenzents |
Ieva Lāce-Lukševica |
Anotācija |
Mācību ēku arhitektūra ir viens no svarīgākajiem izglītības procesa palīginstrumentiem. Tā nodrošina telpas, kur skolēni un pasniedzēji pulcējas, lai iegūtu jaunu informāciju un dalītos pieredzē. Mācību ēku arhitektūra tieši ietekmē skolēnu pašsajūtu, emocijas un motivāciju mācību procesā.
Studentu skaita pieauguma un alternatīvo studiju formu attīstības kontekstā ir nepieciešami jauni plānošanas risinājumi, lai apmierinātu pieaugošo pieprasījumu pēc augstākās izglītības. Bakalaura darba “Augstākās izglītības mācību ēku plānojumu tendences” autores mērķis ir apzināt un apkopot pamatprincipus, kas palīdzētu uzlabot studiju ēku kvalitāti Latvijā un radīt efektīvu izglītības vidi, kas atbilst mūsdienu izglītības prasībām. Bakalaura darbs sastāv no teorētiskās daļas un arhitektūras projekta “Mācību ēka RTU studentu pilsētiņā” objekta apraksta. Teorētiskā daļa ietver trīs nodaļas.
Pirmajā darba nodaļā apskatīta mācību arhitektūras vēsturiskā attīstība un faktori, kas ietekmē mācību ēku plānošanu un projektēšanu, tostarp Latvijas būvnormatīvi.
Otrajā darba nodaļā, pamatojoties uz zinātniskās literatūras izpēti, apskatītas mūsdienu mācību ēku plānošanas tendences.
Trešajā darba nodaļā veikta salīdzinoša analīze par augstskolu mācību ēku projektēšanas īpatnībām Eiropā, Āzijā un Latvijā.
Bakalaura darba pētījumā gaitā tika secināts, ka mācību infrastruktūra piedzīvo pārmaiņas, kas saistītas ar izmaiņām mācību procesā. Mācību process fokusējās uz studentu mijiedarbību, un dažādām izglītības praksēm. Galvenās tendences mācību ēku projektēšanā ietver adaptīvas vides veidošanu, kas atbalsta dažādas studiju prakses, interaktīvas un tehnoloģiskas vides veidošanu, kas palīdz izmantot modernās tehnoloģijas mācību procesā, kā arī vidi, kas uzlabo studentu psihoemocionālo stāvokli. Turklāt liela uzmanība tiek pievērsta ilgtspējīgas vides veidošanai. |
Atslēgas vārdi |
Izglītības vide, mācību process, adaptīva vide, mācību ēka. |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
Educational environment, learning process, adaptive environment, learning building. |
Valoda |
lv |
Gads |
2025 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
10.01.2025 15:32:18 |