Studiju veids |
maģistra akadēmiskās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Digitālās humanitārās zinātnes |
Nosaukums |
Dzimtes stereotipi digitālajās reklāmās: biežums, vizuālie rādītāji un ietekme uz dzimtes līdztiesību |
Nosaukums angļu valodā |
Gender Stereotypes in Digital Advertising: Frequency, Visual Indicators, and Implications for Gender Equality |
Struktūrvienība |
33000 Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte |
Darba vadītājs |
Tatjana Smirnova |
Recenzents |
Ksenija Lāce |
Anotācija |
Maģistra darbs ar nosaukumu "Dzimtes stereotipi digitālajās reklāmās: biežums,
vizuālie rādītāji un ietekme uz dzimtes līdztiesību" pēta dzimumu stereotipu klātbūtni
digitālajās reklāmās Latvijā, izmantojot kvalitatīvo kontentanalīzi un semiotisko analīzi. Medijiem ir būtiska loma sabiedrības uzskatu veidošanā, tai skaitā attiecībā uz dzimumiem. Kaut arī dzimums ir dinamisks elements, kas mainās līdz ar sabiedrībā notiekošajām pārmaiņām, bieži mediji izmanto novecojušas un tradicionālas dzimuma normas, kas vairs nav aktuālas. Lai gan dzimtes jautājums reklāmās ir pētīts jau daudzus gadus, sniedzot noderīgas atziņas, dzimtes jēdziens mainās tik strauji, ka šīs atziņas var kļūt neaktuālas jau pēc gada vai vairāk. Turklāt Latvijas digitālā reklāmas vide no dzimtes attēlojuma perspektīvas ir relatīvi reti pētīts fenomens.
Pētījuma galvenie secinājumi liecina, ka situācija attiecībā uz tradicionālu dzimuma
attēlošanu Latvijas digitālajā reklāmā ir neviennozīmīga. Analizētās reklāmas iekļāva tādus elementus, kā, piemēram, dzimtes neitrālu apģērbu un nestandarta vides, skatienus, sejas izteiksmes un citus elementus, kas pārkāpa sabiedrībā noteiktās tradicionālās dzimtes normas un lomas. Tomēr joprojām bija simboli, īpašības un dzimtes lomas, kas saskanēja ar tradicionāliem pieņēmumiem un viedokļiem.
Darba pamatdaļa sastāv no 98 lapām (32940 vārdiem), kas iekļauj ievadu, sešas nodaļas,
secinājumus un priekšlikumus. Maģistra darbs ietver divas tabulas un 28 attēlus. Papildus
tekstam ir četri pielikumi – Python kodi kvantitatīvajai satura analīzei visām reklāmām un reklāmām, kurās attēlots vīrietis un sievietes, kuras publicējuši seši Latvijā 2023. gada iemīļotākie zīmoli Meta Ad library, Python kods vārdu mākoņu veidošanai semiotiskās analīzes rezultātiem un semiotiskās analīzes rezultāti reklāmām, kas attēlo vīrieti un sievietes. Atsauču sarakstā iekļauti 84 avoti. |
Atslēgas vārdi |
stereotipi, dzimte, digitālā reklāma, dzimtes līdztiesība, semiotiskā analīze, kvalitatīvā kontentanalīze |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
stereotypes, gender, digital advertising, gender equality, semiotic analysis, qualitative content analysis |
Valoda |
eng |
Gads |
2024 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
27.05.2024 10:50:58 |