Form of studies |
Master |
Title of the study programm |
Digital Humanities |
Title in original language |
Dzimtes stereotipi digitālajās reklāmās: biežums, vizuālie rādītāji un ietekme uz dzimtes līdztiesību |
Title in English |
Gender Stereotypes in Digital Advertising: Frequency, Visual Indicators, and Implications for Gender Equality |
Department |
Faculty Of Computer Science Information Tehnology And Energy |
Scientific advisor |
Tatjana Smirnova |
Reviewer |
Ksenija Lāce |
Abstract |
Maģistra darbs ar nosaukumu "Dzimtes stereotipi digitālajās reklāmās: biežums,
vizuālie rādītāji un ietekme uz dzimtes līdztiesību" pēta dzimumu stereotipu klātbūtni
digitālajās reklāmās Latvijā, izmantojot kvalitatīvo kontentanalīzi un semiotisko analīzi. Medijiem ir būtiska loma sabiedrības uzskatu veidošanā, tai skaitā attiecībā uz dzimumiem. Kaut arī dzimums ir dinamisks elements, kas mainās līdz ar sabiedrībā notiekošajām pārmaiņām, bieži mediji izmanto novecojušas un tradicionālas dzimuma normas, kas vairs nav aktuālas. Lai gan dzimtes jautājums reklāmās ir pētīts jau daudzus gadus, sniedzot noderīgas atziņas, dzimtes jēdziens mainās tik strauji, ka šīs atziņas var kļūt neaktuālas jau pēc gada vai vairāk. Turklāt Latvijas digitālā reklāmas vide no dzimtes attēlojuma perspektīvas ir relatīvi reti pētīts fenomens.
Pētījuma galvenie secinājumi liecina, ka situācija attiecībā uz tradicionālu dzimuma
attēlošanu Latvijas digitālajā reklāmā ir neviennozīmīga. Analizētās reklāmas iekļāva tādus elementus, kā, piemēram, dzimtes neitrālu apģērbu un nestandarta vides, skatienus, sejas izteiksmes un citus elementus, kas pārkāpa sabiedrībā noteiktās tradicionālās dzimtes normas un lomas. Tomēr joprojām bija simboli, īpašības un dzimtes lomas, kas saskanēja ar tradicionāliem pieņēmumiem un viedokļiem.
Darba pamatdaļa sastāv no 98 lapām (32940 vārdiem), kas iekļauj ievadu, sešas nodaļas,
secinājumus un priekšlikumus. Maģistra darbs ietver divas tabulas un 28 attēlus. Papildus
tekstam ir četri pielikumi – Python kodi kvantitatīvajai satura analīzei visām reklāmām un reklāmām, kurās attēlots vīrietis un sievietes, kuras publicējuši seši Latvijā 2023. gada iemīļotākie zīmoli Meta Ad library, Python kods vārdu mākoņu veidošanai semiotiskās analīzes rezultātiem un semiotiskās analīzes rezultāti reklāmām, kas attēlo vīrieti un sievietes. Atsauču sarakstā iekļauti 84 avoti. |
Keywords |
stereotipi, dzimte, digitālā reklāma, dzimtes līdztiesība, semiotiskā analīze, kvalitatīvā kontentanalīze |
Keywords in English |
stereotypes, gender, digital advertising, gender equality, semiotic analysis, qualitative content analysis |
Language |
eng |
Year |
2024 |
Date and time of uploading |
27.05.2024 10:50:58 |