Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra profesionālās studijas
Studiju programmas nosaukums Transportbūves
Nosaukums "Virsmas apstrādes materiālu un kvalitātes prasību atbilstība produkta veiktspējai ekspluatācijas laikā"
Nosaukums angļu valodā "Adequacy of Chip Seal Materials and Quality Requirements for Product Performance During Exploitation
Struktūrvienība 31000 Būvniecības un mašīnzinību fakultāte
Darba vadītājs Edvards Pavlovskis
Recenzents Viktors Haritonovs
Anotācija Maģistra darba “Virsmas apstrādes materiālu un kvalitātes prasību atbilstība produkta veiktspējai ekspluatācijas laikā” ietvaros tika pētīta vienkārtu virsmas tehnoloģijas būtība, izmantoto izejmateriālu (bitumena emulsija un minerālmateriāls) sastāvs un struktūra, kā arī dažādas adhēzijas saišu veidošanās teorijas un to ietekmējošie faktori. Galvenie darba uzdevumi bija literatūras apkopojums par virsmas apstrādes trīs galvenajām fāzēm (projektēšana, būvniecība, ekspluatācijas process), izmantoto materiālu struktūru un ķīmisko sastāvu, adhēziju veidojošām teorijām un ietekmējošiem faktoriem, pēdējā piecgadē notikušajām izmaiņām naftas tirgū, kuras atspoguļojas šobrīd pieejamā bitumena kvalitātē, praktiska dažādu minerālmateriālu un no bitumena emulsijas atgūto bitumenu adhēzijas noteikšana laboratoriskos apstākļos, mainot izmantotā minerālmateriāla darba temperatūru, kā arī darba gaitā iegūto rezultātu salīdzināšana ar klasiskām testēšanas metodēm un to uzrādītajiem rezultātiem. Pēc darba izstrādes tika secināts, ka minerālmateriāla darba temperatūra varētu būt viens no būtiskākajiem ietekmes faktoriem veiksmīgas vienkārtu virsmas apstrādes adhēzijas nodrošināšanā un potenciālo defektu rašanās samazināšanas procesā, jo minerālmateriāla darba temperatūras izmaiņas proporcionāli nosaka arī bitumena emulsijas aktīvās darbības un sadalīšanās procesa ilgumu, tādējādi izmantoto materiālu temperatūru atšķirība noteiks siltumvadīšanas procesam nepieciešamo enerģiju, kura netiks novirzīta adhēzijas saišu veidošanās procesam. Darba rezultātu izanalizēšanas gaitā radās jaunas perspektīvas šīs pētnieciskās tēmas attīstībai – jauna testēšanas moduļa, kurš sastāv no četriem dažādiem testiem, laboratoriska izpēte un praktiska ieviešana, tādējādi ļaujot potenciāli spriest ne tikai par izmantoto materiālu īpašībām, kā tas ir bijis līdz šim, bet arī par virsmas apstrādes kā gala produkta veiktspēju; ierosināt jaunu kvalitātes prasību noteikšanu, kas attiektos ne tikai uz Būvdarbu veicēju, bet arī materiālu Ražotāju (piemēram, SARA frakciju noteikšana bitumena emulsijai, FTIR testa veikšana gan bitumena emulsijai, gan minerālmateriālam u.c.), kā arī VSIA “Latvijas Valsts ceļi” izdotās autoceļu uzturēšanas, rekonstrukcijas un būvniecības rokasgrāmatas “Ceļu segumu virsmas apstrāde” atjaunošana un aktuālās redakcijas izdošana. Maģistra darbs ir izstrādāts uz 154 lpp., satur 2 tabulas, 205 attēlus, tai skaitā 81 fotogrāfiju, 66 izmantotās literatūras avotus, 4 pielikumus.
Atslēgas vārdi virsmas apstrāde, adhēzija, bitumens, minerālmateriāls, bitumena emulsija
Atslēgas vārdi angļu valodā chip seal, adhesion, binder, aggregate, bitumen emulsion
Valoda lv
Gads 2024
Darba augšupielādes datums un laiks 08.05.2024 14:59:17