Studiju veids |
maģistra profesionālās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Adaptronika |
Nosaukums |
Bezsuku līdzsprieguma motora vadības izveide ar uzlabotu ātrdarbību |
Nosaukums angļu valodā |
Development of BLDC motor control system with improved speed response |
Struktūrvienība |
33000 Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte |
Darba vadītājs |
Kaspars Kroičs |
Recenzents |
Pēteris Apse-Apsītis |
Anotācija |
Maģistra darbs tika izstrādāts projekta No. lzp-2021/1-0298 ‘’Ātras reakcijas laika un augstas
efektivitātes uz GaN tranzistoriem bāzēta bezsuku līdzstrāvas motora pārveidotājs ar divkāršu
barošanas avotu’’ ietvaros. Maģistra darba temats “Bezsuku līdzsprieguma motora vadības
sistēmas izveide ar uzlabotu ātrdarbību”. Maģistra darba mērķis ir, balstoties uz teorētisko
izpēti, izveidot bezsuku līdzstrāvas motora vadības sistēmu, kas uzlabotu motora ātrdarbību,
realizējot to testa stenda formātā, kurā būtu iespējams stabili nostiprināt apskatāmo BLDC
motoru un testēt tā ātrdarbības veiktspējas parametrus pie konstantas slodzes. Maģistra darba
uzdevumi:
1. Izpētīt un apkopot BLDC motora sastāvdaļas kā arī tā vadības teorētiskos aspektus;
2. Izveidot bezsuku līdzstrāvas motora vadības ar uzlabotu ātrdarbību datorsimulāciju
programmā Matlab;
3. Izpētīt BLDC motora fāžu sprieguma aizpildījuma teorētisko ietekmi uz motora
elektromagnētisko griezes momentu;
4. Izstrādāt un testēt BLDC motora testa stenda vadības mikrokontrollera programmu;
5. Izveidot BLDC motora testēšanas stendu.
Darba izstrādes rezultātā autors ir izpētījis un apkopojis līdzstrāvas motorus ar pastāvīgo
magnētu ierosmi veidus un tā darbības un vadības principus. Pamatojoties uz šo izpēti, tika
izstrādāts datorsimulācijas modelis Matlab simulink vidē, lai pētītu un uzlabotu motora vadības
metodi – motors varētu ātri uzņemt ātrumu ar mazinātu pārregulējumu. Kā arī pētīta iespēja
samazināt motora momenta pulsācijas, salīdzinot dažādas impulsu platuma modulēšanas
metodes. Datorsimulācijas rezultāti parāda, ka proporcionāli integrālais regulators ar netiešās
loģikas koeficientu adaptāciju ļauj būtiski samazināt pārregulējumu un sinusoidālā modulācija
ar trešās harmonikas kompensāciju ļauj samazināt momenta pulsācijas. Datorsimulēšanas
rezultātā iegūtie algoritmi tika realizēti programmas veidā mikrokontrollerā un tika izveidots
eksperimentālais testa stends. Uz testa stenda veikti mērījumi rāda, ka autora piedāvātā
adaptīvā vadība sekmīgi darbojas un ļauj samazināt pārregulējumu par 20-100 procentiem.
Darbs sastāv no 65 lpp, tajā skaitā 3 tabulas, 13 pielikumi, 55 attēli, 4 nodaļas. Literatūras saraksts sastāv no 24 avotiem |
Atslēgas vārdi |
BLDC, STM32CUBEIDE, testa stends, Matlab Simulink, Sinhronā motora vadība, SPWM, trešā harmonika, STM32-NUCLEO,X-NUCLEO-IHM07M1, PID+FUZZY. |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
BLDC, STM32CUBEIDE, test stand, Matlab Simulink, synchronous motor control, SPWM, 3rd harmonic, STM32-NUCLEO , X-NUCLEO-IHM07M1, PID+FUZZY |
Valoda |
lv |
Gads |
2023 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
06.01.2023 13:59:23 |