Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Professional Master
Title of the study programm Adaptronics
Title in original language Bezsuku līdzsprieguma motora vadības izveide ar uzlabotu ātrdarbību
Title in English Development of BLDC motor control system with improved speed response
Department Faculty Of Computer Science Information Tehnology And Energy
Scientific advisor Kaspars Kroičs
Reviewer Pēteris Apse-Apsītis
Abstract Maģistra darbs tika izstrādāts projekta No. lzp-2021/1-0298 ‘’Ātras reakcijas laika un augstas efektivitātes uz GaN tranzistoriem bāzēta bezsuku līdzstrāvas motora pārveidotājs ar divkāršu barošanas avotu’’ ietvaros. Maģistra darba temats “Bezsuku līdzsprieguma motora vadības sistēmas izveide ar uzlabotu ātrdarbību”. Maģistra darba mērķis ir, balstoties uz teorētisko izpēti, izveidot bezsuku līdzstrāvas motora vadības sistēmu, kas uzlabotu motora ātrdarbību, realizējot to testa stenda formātā, kurā būtu iespējams stabili nostiprināt apskatāmo BLDC motoru un testēt tā ātrdarbības veiktspējas parametrus pie konstantas slodzes. Maģistra darba uzdevumi: 1. Izpētīt un apkopot BLDC motora sastāvdaļas kā arī tā vadības teorētiskos aspektus; 2. Izveidot bezsuku līdzstrāvas motora vadības ar uzlabotu ātrdarbību datorsimulāciju programmā Matlab; 3. Izpētīt BLDC motora fāžu sprieguma aizpildījuma teorētisko ietekmi uz motora elektromagnētisko griezes momentu; 4. Izstrādāt un testēt BLDC motora testa stenda vadības mikrokontrollera programmu; 5. Izveidot BLDC motora testēšanas stendu. Darba izstrādes rezultātā autors ir izpētījis un apkopojis līdzstrāvas motorus ar pastāvīgo magnētu ierosmi veidus un tā darbības un vadības principus. Pamatojoties uz šo izpēti, tika izstrādāts datorsimulācijas modelis Matlab simulink vidē, lai pētītu un uzlabotu motora vadības metodi – motors varētu ātri uzņemt ātrumu ar mazinātu pārregulējumu. Kā arī pētīta iespēja samazināt motora momenta pulsācijas, salīdzinot dažādas impulsu platuma modulēšanas metodes. Datorsimulācijas rezultāti parāda, ka proporcionāli integrālais regulators ar netiešās loģikas koeficientu adaptāciju ļauj būtiski samazināt pārregulējumu un sinusoidālā modulācija ar trešās harmonikas kompensāciju ļauj samazināt momenta pulsācijas. Datorsimulēšanas rezultātā iegūtie algoritmi tika realizēti programmas veidā mikrokontrollerā un tika izveidots eksperimentālais testa stends. Uz testa stenda veikti mērījumi rāda, ka autora piedāvātā adaptīvā vadība sekmīgi darbojas un ļauj samazināt pārregulējumu par 20-100 procentiem. Darbs sastāv no 65 lpp, tajā skaitā 3 tabulas, 13 pielikumi, 55 attēli, 4 nodaļas. Literatūras saraksts sastāv no 24 avotiem
Keywords BLDC, STM32CUBEIDE, testa stends, Matlab Simulink, Sinhronā motora vadība, SPWM, trešā harmonika, STM32-NUCLEO,X-NUCLEO-IHM07M1, PID+FUZZY.
Keywords in English BLDC, STM32CUBEIDE, test stand, Matlab Simulink, synchronous motor control, SPWM, 3rd harmonic, STM32-NUCLEO , X-NUCLEO-IHM07M1, PID+FUZZY
Language lv
Year 2023
Date and time of uploading 06.01.2023 13:59:23