Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Vides inženierija
Nosaukums Zema augstuma trokšņu barjeru izpēte un novērtēšana.
Nosaukums angļu valodā Low hight noise barrier research and evaluation.
Struktūrvienība 32000 Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Darba vadītājs Miķelis Dzikēvičs
Recenzents Armands Grāvelsiņš
Anotācija Vairāk nekā 22 miljoni cilvēku Eiropas Savienībā katru dienu ir pakļauti dzelzceļa radītā trokšņa iedarbībai. Lielākā daļa no viņiem ir pakļauti ārkārtīgi bīstamam un augstam trokšņa līmenim, kas nelabvēlīgi ietekmē viņu veselību un izraisa dažādas veselības problēmas, sākot ar viegliem simptomiem, piemēram, īslaicīgiem miega traucējumiem vai koncentrēšanās trūkumu darbā, līdz pat nopietnākām veselības problēmām, piemēram, hipertensiju, galvassāpēm un bezmiegu. Tomēr mūsdienās ir daudz pasākumu, kas palīdz novērst vai būtiski samazināt trokšņa radīto kaitējumu. Pasākumi var būt gan preventīvi, gan tehniski. Vislabākais veids ir vispār izvairīties no darba vides vai dzīvot tuvu trokšņa avotiem, piemēram, dzelzceļam. Tomēr ne vienmēr to ir iespējams izdarīt. Tāpēc barjeras ir viens no efektīvākajiem trokšņa apkarošanas pasākumiem. Barjeras neapšaubāmi ir viens no visefektīvākajiem trokšņa samazināšanas pasākumiem, taču to uzstādīšana un izgatavošana ir dārga, turklāt to dizains bieži vien ir neveikls un bojā vietējo ainavu. Maģistra darbā ir izskatītas alternatīvas zema augstuma barjeras. Modelējot vairākus modeļus ar 1 un 2 metrus augstām barjerām un bez barjerām, tika salīdzinātas šādas situācijas. Tika simulētas arī barjeras pakāpes 2 metru barjeras augšējā stūrī. Barjeru efektivitātes pamatojums, izsakot ar katru barjeru koriģēto dzīves gadu skaitu, ņemot vērā invaliditāti, un salīdzinājums ar situāciju bez barjerām. Aprēķinātas un salīdzinātas arī ieguldījumu izmaksas dažādiem barjeru augstumiem. Turklāt vairākās konferencēs (Zinātne – Lietuvas nākotne un CONECT) tika prezentēts darbs pie trokšņa emisijas modelēšanas, un tika apstiprināta zema augstuma trokšņa barjeru efektivitāte.
Atslēgas vārdi Troksnis; Zema augstuma barjera; CadnaA; Trokšņa simulācija; Augšējais barjeras leņķis; DALY; Dzelzceļš; Transporta troksnis
Atslēgas vārdi angļu valodā Noise; Low height barrier; CadnaA; Noise simulation; Top barrier angle; DALY; Railway; Transport noise
Valoda eng
Gads 2022
Darba augšupielādes datums un laiks 27.05.2022 18:10:40