| Form of studies |
Master |
| Title of the study programm |
|
| Title in original language |
Vēsture un mnemovēsture bērnu un jauniešu literatūrā: I. Zanderes “Puika ar suni” piemērs |
| Title in English |
History and Mnemohistory in Children’s and Young Adult Literature: The Example of I. Zandere’s “Puika ar suni” |
| Department |
Humanitāro un mākslas zinātņu centrs |
| Scientific advisor |
Zanda Gūtmane |
| Reviewer |
Edgars Lāma |
| Abstract |
Darba autore: Madara Pakalnīte
Darba temats: Vēsture un mnemovēsture bērnu un jauniešu literatūrā: I. Zanderes “Puika ar suni” piemērs
Darba veids: maģistra darbs
Studiju programma: Rakstniecības studijas
Darba zinātniskā vadītāja: Dr. philol. doc. Zanda Gūtmane
Darba apjoms: 64 lpp.
Atslēgvārdi: mnemovēsture, nacistiskā okupācija, reprezentācija, bērnu un jauniešu literatūra, naratīvs
Pētījuma mērķis: raksturot vēstures un mnemovēstures reprezentāciju Ineses Zanderes darbā “Puika ar suni”, ar kontekstuālu piemēru palīdzību iezīmējot vēstures reprezentēšanas un tās pētniecības iespējas bērnu un jauniešu literatūrā.
Darba saturs: darbā ir divas nodaļas, kur pirmās nodaļas pirmās divas apakšnodaļas ir historiogrāfisks apskats par vēstures attēlojumu bērnu un jauniešu mūsdienu literatūrā un tā pētniecībā pasaulē un Latvijā. Pirmās nodaļas trešā apakšnodaļa ir mnemovēstures pieejas skaidrojums pēc Jana Asmana teorijas principiem. Otrā nodaļa ir veltīta vēstures un mnemovēstures atspoguļojumam Zanderes darbā “Puika ar suni”, analīzes procesā orientējoties uz naratoloģijas metodi un mnemovēstures pētniecības pieeju, kombinējot tās ar citām literatūras un vēstures pētniecības metodēm.
Pētījuma metodes: naratoloģijas, mnemovēstures, vēstures salīdzinošā, vēsturiskā (ģenētiskā), semiotikas, postkoloniālā un receptīvās estētikas metodes.
Darba rezultāti: Zanderes darbs attēlo sarežģītus vēstures notikumus, kas ir saglabājušies cilvēku atmiņās un parādās kā atmiņu produkti, kas vienlaikus var būt arī tradīcija vai mīts. Mnemovēstures pieeja atsedz arī stereotipus, kuri tiek kultivēti no paaudzes paaudzē.
Darba izmantojamība: var būt noderīgs, interesējoties par mnemovēstures pieejas iespējām literatūrzinātnē un vēstures zinātnē, tāpat var būt saistošs interesentiem par vēstures atspoguļošanu bērnu un jauniešu literatūrā, kā arī noderīgs materiāls priekšstatam jebkuram jaunajam pētniekam turpmākiem bērnu un jauniešu literatūras pētījumiem. |
| Keywords |
Mnemovēsture, nacistiskā okupācija, reprezentācija, bērnu un jauniešu literatūra, naratīvs |
| Keywords in English |
Mnemohistory, Nazi occupation, representation, children’s and young adult literature, narrative |
| Language |
lv |
| Year |
2025 |
| Date and time of uploading |
25.05.2025 22:44:13 |