Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Professional Bachelor
Title of the study programm Business Logistic
Title in original language Jūras konteinerpārvadājumu darbības efektivitātes novērtējums Rīgas brīvostā
Title in English Evaluation of the efficiency of maritime container transportation in the Freeport of Riga
Department 22000 Faculty of Engineering Economics and Management
Scientific advisor Linda Kelle
Reviewer Roberts Gailītis
Abstract Bakalaura darbs tiek rakstīts latviešu valodā un to veido ievads, 3 daļas, 7 apakšnodaļas un 2 apakš apakšnodaļas, secinājumi un priekšlikumi. Darba apjoms ir 59 lpp, tajā tiek iekļauti 3 attēli, 16 tabulas un 12 formulas. Izmantotajā literatūras un avotu sarakstā ietverti 20 avoti latviešu valodā, 40 avoti angļu un 1 avots krievu valodā, kopsummā izmantojot 61 avotus. Pētījuma mērķis: Balstoties uz Rīgas brīvostas “Baltijas konteineru terminālis” un “Rīgas universālais terminālis” konteinerpārvadājumu darbības efektivitātes analīzi, piedāvāt Rīgas brīvostas termināļiem jūras konteinerpārvadājumu darbības efektivitātes uzlabojumus. Pirmajā darba daļā tiek veikts jūras konteinerpārvadājumu organizēšanas teorētiskais apskats, kurā tiek apskatīta gan to būtība, loma loģistikas ķēdē, gan to posmi un ķēdes dalībnieki. Darba otrajā daļā tiek analizēta konteinerpārvadājumu procesu efektivitāte, t. i., gan apjomu dinamikas un infrastruktūras kapacitātes analīze Rīgas brīvostā, gan arī “Baltijas konteineru terminālis” un “Rīgas universālais terminālis” efektivitātes rādītāju analīze. Trešajā darba daļā tiek veikti aprēķini, kur tiek noskaidrota abu termināļu noslodze un tas, cik ilgā laikā tiek apkalpoti konteinerkuģi, lai sniegtu aktuālo risināmo problēmu uzlabošanu. Nozīmīgākie rezultāti: 1. Galvenie loģistikas ķēdes dalībnieki ir eksportētāji, importētāji, ekspeditori, kuģniecības līnijas, muitas aģenti un transporta operatori; ostu efektivitāte ietekmē izmaksas, laiku un pakalpojumu kvalitāti. 2. Abi termināļi veido 76,41% - 95,92% īpatsvaru no Rīgas brīvostas TEU apjoma no 2019. līdz 2024. gadam; 3 piestātnes katram terminālim, bet “Baltijas konteineru terminālis” ienāk par 125 konteinerkuģiem vairāk nekā “Rīgas universālais terminālis”. 3. “Rīgas universālais terminālis” darbojas tuvu savām maksimālajām spējām ar kapacitātes izmantošanu 73,03%. 1 TEU tas apstrādā par 6,12 sekundēm ilgāk, salīdzinājumā ar “Baltijas konteineru termināli”, bet, izmantojot LHM-420 celtni, spētu samazināt TEU apstrādes laiku par, apmēram, 12,50%. “Baltijas konteineru terminālis” platība ir pārāk liela attiecībā pret konteineru daudzumu, jo vidēji tiek apstrādāti 0,509 TEU/m2; konteinerkuģi ienāk biežāk, jo vidējais intervāls ir par 0,57 dienām mazāks, nekā “Rīgas universālais terminālis”.
Keywords jūras konteinerpārvadājumi, konteinerpārvadājumu procesu efektivitāte, infrastruktūras kapacitāte, termināļu noslodze, konteinerkuģu apkalpošanas laiks
Keywords in English maritime container transport, efficiency of container transport processes, infrastructure capacity, terminal capacity, container vessel handling time
Language lv
Year 2025
Date and time of uploading 15.05.2025 12:26:19