| Form of studies |
Bachelor |
| Title of the study programm |
Management in international business |
| Title in original language |
Tradicionālo un digitālo maksājumu metožu ietekme uz patērētāju izdevumu uztveri |
| Title in English |
The Impact of Traditional vs. Digital Payment Methods on Consumer Spending Perception |
| Department |
Riga Business School |
| Scientific advisor |
Ronalds Cinks |
| Reviewer |
Darja Bubnova-Junusova |
| Abstract |
Pētījums analizē tradicionālo un digitālo maksājumu metožu psiholoģisko ietekmi uz patērētāju tēriņu uztveri. Tas balstās uz uzvedības ekonomikas un psiholoģijas teorijām, piemēram, “mental accounting” teoriju, kas skaidro, kā indivīdi mentāli klasificē un seko saviem izdevumiem; “loss aversion” principukurā uzsvērta patērētāju tieksme samazināt finansiālos zaudējumus; un “pain of paying” jēdzienu, kas raksturo emocionālo diskomfortu, ko rada naudas tērēšana. Tiek analizēts, kā dažādas maksāšanas metodes ietekmē patērētāju kontroles sajūtu, emocionālās reakcijas, uztverto lietošanas vienkāršību un finansiālā informētība. Pētījumā tika izmantota kvantitatīva pieeja, dati iegūti no 102 respondentiem, izmantojot tiešsaistes anketēšanu.
Korelācijas analīze atklāja statistiski nozīmīgu sakarību starp finansiālo apzinātību un uztverto kontroli un lietošanas ērtumu. Savukārt netika konstatētas būtiskas atšķirības starp tradicionālo metožu un digitālo maksājumu biežumu. Rezultāti liecina, ka personīgie finanšu paradumi spēlē nozīmīgāku lomu tēriņu uzvedības veidošanā nekā izvēlētā maksājuma metode. |
| Keywords |
digitālie maksājumi, patērētāju uzvedība, tēriņu uztvere, tēriņu psiholoģija, tradicionālie maksājumi, maksāšanas sāpes, mentālā grāmatvedība, finanšu apzinātība, impulsu kontrole. |
| Keywords in English |
digital payments, consumer behavior, spending perception, psychology of spending, traditional payments, pain of paying, mental accounting, financial awareness, impulse control. |
| Language |
eng |
| Year |
2025 |
| Date and time of uploading |
14.04.2025 16:53:27 |