Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Bachelor
Title of the study programm Management in international business
Title in original language Krāsu ietekme uz patērētāju vērtības uztveri reklāmās
Title in English The Influence of Color in Advertisements on Consumer Perception of Value
Department Riga Business School
Scientific advisor Ronalds Cinks
Reviewer Ieva Veidemane
Abstract Krāsa ir būtisks vizuālās komunikācijas elements, kas ietekmē patērētāju emocionālo reakciju, uzmanības piesaisti un zīmola uztveri. Lai gan vairākos pētījumos krāsu psiholoģija un estētiskā ietekme uz patērētāju uzvedību jau ir analizēta, literatūra par to, kā reklāmās izmantotās krāsas ietekmē patērētāju uztveri par produkta vērtību, ir ierobežota. Šī pētījuma mērķis ir izprast, kā reklāmās izmantotās krāsas ietekmē Latvijas patērētāju subjektīvo produkta vērtību. Pētījumā tika izveidotas trīs statiskas reklāmas, kuras tika izdalītas trīs grupās. Divām grupām tika parādīta kompozīcijas ziņā identiska reklāma ar rokas pulksteni, kas atšķīrās tikai ar fona un akcentu krāsu kombinācijām – zemas vērtības (gaišas, piesātinātas krāsas) un augstas vērtības (tumšas krāsas ar metālisku akcentu), bet viena grupa tika atstāta kā kontroles grupa, kurai tika parādīts tikai rokas pulkstenis uz vienkārša balta fona. Izmantojot tiešsaistes aptauju (Google Forms), tika savākti dati no 108 respondentiem, kuri novērtēja uztverto produkta vērtību. Rezultāti atklāja, ka reklāmās izmantotajām krāsām ir statistiski nozīmīga ietekme uz patērētāju uztveri par produkta vērtību. Grupā, kur tika izmantotas “augstās vērtības” krāsas, patērētāji produkta vērtību novērtēja būtiski augstāk salīdzinājumā ar pārējām grupām. Šie atradumi apstiprina krāsu nozīmi reklāmās, un to spēju virzīt patērētāju uztveri un lēmumu pieņemšanu.
Keywords statiskās reklāmas, krāsu psiholoģija, patērētāju uztvere, uztvertā vērtība, krāsu emocionālā ietekme.
Keywords in English advertising, color psychology, consumer perception, perceived value, color emotional appeal, static advertisements.
Language eng
Year 2025
Date and time of uploading 14.04.2025 15:51:40