Abstract |
Dibets N.K. “LATVIJAS VALSTS CEĻU PĀRŅEMŠANAS IESPĒJAS
PAŠVALDĪBU PĀRZIŅĀ” : Maģistra profesionālas studijas darbs / N.K.Dibets, I.Bušovska.
– Rīga: RTU IEVF BUNI, Teritoriju attīstības pārvaldības un pilsētekonomikas katedra,
maģistru profesionālā studiju programma “Pilsētu un reģionu inženierekonomika ”. 2024. –
87 lpp.
Maģistra darbs rakstīts latviešu valodā. Maģistra darbu veido ievads, teorētiskās,
analītiskās un praktiskās darba daļas, secinājumi un priekšlikumi. Darba kopapjoms ir 87 lpp.,
tajā iekļauti 17 attēli, 30 tabulas un viena formula. Izmantotās literatūras un avotu sarakstā
ietverti: 34 avoti latviešu valodā un 9 avoti angļu valodā.
Darba mērķis ir izpētīt, Latvijas valsts vietējo nozīmes ceļu pārņemšanas procesu
pašvaldību pārziņā un kā šis pārņemšanas process ietekmē vietējo novadu pašvaldības, valsts
ceļu pārvaldes struktūru un sabiedrību kopumā, skatoties no dažādiem aspektiem. Vai ceļu
pārņemšanas process uzlabo ceļu pārvaldes sistēmu, noskaidrot šī procesa trūkumus, ja tādi ir,
un izstrādāt priekšlikumus, lai uzlabotu procesa un ceļu pārvaldes sistēmu kopumā.
Teorētiskajā darba daļā tiek apskatīts Latvijas valsts autoceļu un pašvaldību ceļu tīkls
un tā funkcija, finansējums un finansējuma avoti, kā arī veikts ceļu pārņemšanas procesa
kārtības apskats, pamatota šī procesa nepieciešamība un nozīme. Analītiskajā darba daļā tiek
veikta pieejamo pētījuma analīze par ārvalstu autoceļu apsaimniekošanas un pārvaldīšanas
pieredzi ar kontentanalīzes metodi. Arī tika veiktas intervijas ar pašvaldību attiecīgajiem
specialistiem, kuri nodarbojas ar šo jautājumu. Speciālisti sniedza savu viedokli par ceļu
pārņemšanas procesu un norādīja uz tā trūkumiem.
Praktiskajā darba daļā tika veikts informācijas apkopojums un izvērtējums par esošo
ceļu stāvokli un garumu pētījuma ietvaros aplūkotajās pašvaldībās. Tika nodefinēti trūkumi un
izaicinājumi pārņemšanas procesam, sniegti priekšlikumi un izstrādāta nepieciešamās
mērķdotācijas aprēķina formula, lai novērstu secinātos trūkumus.
Darba beigās ir sniegti nozīmīgākie secinājumi un priekšlikumi: Ceļu pārņemšanas
process pašvaldību pārziņā ir pamatots, bet nointervēto pašvaldību pārstāvji to neatbalsta,
norādot uz sliktu ceļu tehnisko stāvokli, papildus birokrātisko slogu un nepietiekamo
mērķdotācijas finansējumu. Nepieciešams izstrādāt pielāgotu mērķdotācijas aprēķina formulu,
kur tiktu ņemti vērā katra novada ģeogrāfiskais novietojums, esošās ceļa uzturēšanas un
atjaunošanas izmaksas, jo šīs izmaksas un iespējas atšķiras no katra novada pieejamā
būvmateriālu un tehnikas pieejamību, kā arī vietējo būvuzņēmēju un ceļa uzturētāju
konkurētspējas. |