Abstract |
ANOTĀCIJA
Darbs veidots kā nobeiguma darbs bakalaura akadēmiskajām studijām RTU Mehānikas institūta Transporta un mašīnzinību fakultātē.
Darbs tiek veltīts mašīnu un mehānismu lokano elementu (siksnu, kabeļu, tauvu, stīgu u.c.) šķērssvārstību izpētei pie kinemātiskās un parametriskās ierosmes. Matemātiski uzdevums ir formulēts, ka lokana elementa uzspiesto un parametrisko svārstību parciālais diferenciālvienādojums, turklāt tiek ņemta vērā lokana elementa ģeometriskā, statiskā un fiziskā nelineāritāte. Sistēmas dinamiskā analīze tiek veikta, matemātiski modelējot lokana elementa nelineārās šķērssvārstības analogu-ciparu datoru kompleksā, kā arī personālā datora ar programmatūras „MATLAB” palīdzību.
Tiek novērtēta dažādu rezonanses režīmu, iespējamo apskatāmajā sistēmā (parastas parametriskās rezonanses, kombinacionālās rezonanses, uzspiesto svārstību rezonanses), bīstamības pakāpe. Šis novērtēšanas pamatā ir režīmu salīdzināšana pēc ierosmes frekvenču intervālu platības, transversālo pārvietojumu un stiepējspēku maksimāliem lielumiem. Tiek parādīts, ka lokano elementu kombinacionālās parametriskās svārstības ir mazāk bīstamas par svārstībām parastos parametriskos rezonanses režīmos.
Analīzējot uzspiesto un parametrisko svārstību mijiedarbības īpatnības, parādīta iespēja apspiest lokana elementa nevēlamas uzspiestas šķērssvārstības, ierosinot aksiāla stiepējspēka papildus pulsāciju ar frekvenci , kura ir 2,8 3 reizes lielāka par zemāku pašsvārstību frekvenci 1. Uz šī efekta pamata iespējams apspiest lokana elementa rezonanses šķērssvārstības ievilkšanas zonas ietvaros un līdz ar to paplašināt mašīnas pieļaujamo darba ātrumu diapazonu.
Daži teorētiskās analīzes rezultāti tiek apstiprināti eksperimentāli.
Darba autors Edgars Lapiņš. Darbs sastāv no ievada, galvenajām sadaļām, secinājumiem un izmantotās literatūras.
Darba apjoms: 50 lpp. teksts, 30 attēli, 1 tabula un 42 nosaukumu informācijas avoti. |