Form of studies |
Master |
Title of the study programm |
Engineering Technology, Mechanics and Mechanical Engineering |
Title in original language |
"Lielu dzelzbetona karkasa deformāciju un stabilitātes pētījumi" |
Title in English |
"Analysis of Large Reinforced Concrete Frame Deformation and Stability" |
Department |
Faculty Of Civil And Mehanical Engineering |
Scientific advisor |
profesors Jānis Vība |
Reviewer |
profesors Andrejs Krasņikovs |
Abstract |
Anotācija
Maģistra darba tēma ir „Lielu dzelzsbetona karkasa deformāciju un stabilitātes
pētījumi”. Darba mērķis ir izpētīt pētījuma objekta horizontālas deformācijas pie vēja slodzes.
Par pētījuma objektu ir ņemts deviņu stāvu ēkas monolītais dzelzsbetona karkass ar bezsiju un
bezkapiteļu pārsegumiem. Darbā ir izvirzīti sekojošie uzdevumi:
1. Noteikt karkasa elementu optimālus šķērsgriezuma izmērus, pie kurām aplūkotais karkass
uzņemtu tam pieliktas horizontālas un vertikālas slodzes un karkasa elementu
deformācijas nepārsniegtu robeždeformācijas pēc normām. Pieņemt karkasa variantu ar
elementu optimālajiem šķērsgriezuma izmēriem par pamatvariantu.
2. Noteikt karkasa pamatvarianta maksimālo horizontālo pārvietojumu no pieliktas vēja
slodzes.
3. Izstrādāt piecus karkasa variantus ar atšķirīgiem pārseguma plātņu biezumiem un
optimālajiem (karkasa pamatvarianta) kolonnu šķērsgriezuma izmēriem. Katram
variantam aprēķināt betona daudzumu un maksimālo horizontālo pārvietojumu no vēja
slodzes. Maksimāla horizontāla pārvietojuma no vēja slodzes un karkasa variantu izbūvei
nepieciešama betona daudzuma sakarību attēlot grafiski.
4. Izstrādāt piecus karkasa variantus ar atšķirīgiem kolonnu šķērsgriezuma izmēriem un
optimālo (karkasa pamatvarianta) plātņu biezumu. Katram variantam aprēķināt betona
daudzumu un maksimālo horizontālo pārvietojumu no vēja slodzes. Maksimāla
horizontāla pārvietojuma no vēja slodzes un karkasa variantu izbūvei nepieciešama betona
daudzuma sakarību attēlot grafiski.
5. Salīdzināt maksimāla horizontāla pārvietojuma no vēja slodzes un betona daudzuma
grafiskas sakarības karkasu variantiem pie plātņu biezuma maiņas un pie kolonnu
šķērsgriezuma izmēru maiņas. Noteikt racionālo karkasa stinguma palielināšanas iespēju –
pārseguma plātņu biezuma vai kolonnu šķērsgriezuma izmēru palielināšana.
6. Uzzināt, kādas vēl ir efektīvas metodes karkasa stinguma palielināšanai horizontālo slodžu
uzņemšanai un izpētīt to efektivitāti.
Darbā ir iegūti sekojoši rezultāti:
1. Ir uzkonstruētas karkasa elementu šķērsgriezuma izmēru un karkasa maksimāla
horizontāla pārvietojuma no vēja slodzes grafiskas sakarības. Secināts, ka palielinoties
karkasa elementu šķērsgriezuma izmēriem, karkasa materiāla izmantošanas efektivitāte
telpiskā stinguma ziņā samazinās.
2. Ir salīdzināta karkasa variantu ar atšķirīgo pārseguma plātņu biezumu betona daudzuma
un šo variantu horizontālo pārvietojumu no vēja slodzes grafiska sakarība ar tādu pati
sakarību karkasa variantiem ar atšķirīgiem kolonnu šķērsgriezuma izmēriem. Secināts, ka,
izejot no karkasa materiāla efektīvas izmantošanas viedokļa vēja slodzes pretestībai,
pētījuma objektam ir optimuma punkts – punkts, kurā karkasa elementu šķērsgriezuma
izmēri ir optimālie no horizontālo un vertikālo deformāciju lieluma viedokļa un karkasa
elementu stiegrojuma procenta viedokļa. Līdz šā punkta sasniegšanai labāk vēja slodzei
pretojas karkasi ar optimāliem kolonnu šķērsgriezuma izmēriem un plātņu biezumiem
mazākiem par optimālo, nekā karkasi ar optimālo plātņu biezumu un kolonnu
šķērsgriezuma izmēriem mazākiem par optimālo. Pēc optimuma punkta sasniegšanas
situācija ir pretēja un ir lietderīgi palielināt kolonnu šķērsgriezuma izmērus nevis plātņu
biezumu.
3. Ir noteikta karkasa ar stinguma kodolu betona daudzuma un karkasa horizontāla
pārvietojuma sakarība. Šī sakarība ir salīdzināta ar iepriekšējo karkasa variantu betona
daudzuma un horizontālā pārvietojuma sakarībām. Secināts, ka pie vienāda betona
daudzuma karkasam ar stinguma kodolu maksimālais horizontālais pārvietojums no vēja
slodzes ir 2.5 reizes mazāks par maksimālo horizontālo pārvietojumu karkasiem bez
stinguma kodola.
Izejot no pētījuma rezultātiem visās karkasa ēkās tiek rekomendēts izbūvēt stinguma
kodolu sakarā ar perspektīvo vēja slodzes palielinājumu. Maģistra darbs sastāv no 61
lappusēm, 71 attēla, 10 tabulām. |
Keywords |
Dzelzbetons, Karkass, deformācija |
Keywords in English |
Reinforced concrete, frame, deformation |
Language |
lv |
Year |
2011 |
Date and time of uploading |
14.06.2011 13:59:52 |