Graduate papers
  
Description of the graduate paper
Form of studies Professional Bachelor
Title of the study programm Aviation Transport
Title in original language "Lidmašīnas spārna ar modificēto profilu projektēšana un tā efektivitātes izpēte."
Title in English "Airplane Wing With Modified Profile Projecting and its Eficiency Development."
Department Faculty Of Civil And Mehanical Engineering
Scientific advisor Asoc. prof. Igors Pavelko
Reviewer Prof. Jurijs Paramonovs
Abstract Šī darba nosaukums ir ‘’Lidmašīnas spārna ar modificēto profilu projektēšana un tā efektivitātes izpēte’’. Darba mērķis ir izpētīt aerodinamisku NACA sērijas spārna profilu 23014 modificēšanas iespējamību, lietderību un efektivitāti. Vajadzīgie rezultāti tika iegūti no aerodinamikiem aprēķiniem un eksperimentu rezultātiem aerodinamiskajā caurulē. Profilu aerodinamiskie aprēķini tika izpildīti MatLab vidē. Aprēķinu modeļu veidošanai izmantoja sērijas profila ģeometriskus datus un rekomendācijas par sērijas profilu pārveidošanu kombinētos profilos (S-veida-paraboliskos). Lai pārliecinātos, ka aprēķinu rezultāti ir ticami tika izpildīti eksperimentālie pārbaudījumi RTU AI aerodinamikas laboratorijā. Robežnosacījumi ir izvēlēti tādi, lai tie būtu maksimāli pietuvināti laboratorijas eksperimenta apstākļiem.. Pēc datu pārbaudīšanas, pamatojies uz lidmašīnu konstrukcijas un stingruma likumiem, tika izprojektēts lidmašīnās spārns ar modificētu profilu. Tāpat ir novērtēta spārna profila modifikācijas ietekme uz vidēji maģistrālas lidmašīnas uzlidošanas-nosēšanas raksturlielumiem, kā arī ekonomiskiem raksturlielumiem, ņemot vērā modernas civilās aviācijas prasības. NACA23014 modificēšana būtiski palielina profila cēlējspēku un pretestības spēku. Kā arī gandrīz divas reizes paaugstina profila kritisko uzplūdes leņķi. Fiziski tas nozīme, ka degvielas patēriņš palielinās uz 27.5%, nepieciešamais skrejceļa garums samazinās uz 40%, pieaug lidojuma drošība un drošums, bet degvielas tvertņu konstruktīvo ierobežojumu dēļ samazinās lidojuma maksimālā distance. Varam secināt, ka modificēšanu ir lietderīgi pielietot īsiem lidojumiem, uz mazām, grūti pieejamām lidostām ar ļoti ierobežotu skrejceļa garumu un sliktiem laika apstākļiem. Šajā darbā ir 96 lapaspuses teksta, 19 tabulas , 86 attēli 4 A1 formāta rasējumi un 3 A2 formāta rasējumi. Darbs ir uzrakstīts latviešu valodā.
Keywords Aerodinamika, aerodinamiskais profils, spārns
Keywords in English Aerodynamic, aerodynamical profile, wing
Language lv
Year 2011
Date and time of uploading 08.06.2011 16:50:22