Form of studies |
Master |
Title of the study programm |
Engineering Technology, Mechanics and Mechanical Engineering |
Title in original language |
Dzinēja klaņa stiprības analīze un projektēšana. |
Title in English |
Strength analysis and design of connecting rod engine. |
Department |
Faculty Of Civil And Mehanical Engineering |
Scientific advisor |
Vitālijs Beresņevičs |
Reviewer |
Edgars Kovals |
Abstract |
Darbs veidots kā nobeiguma darbs maģistra akadēmiskajām studijām RTU Mehānikas institūta Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātē.
Darbs veltīts dzinēja klaņa stiprības analīzei un projektēšanai. Klaņus plaši pielieto dažāda veida iekšdedzes dzinējos. Klaņa darbības funkcija ir saistīta ar slodzes pārnēsāšanu no virzuļa uz kloķvārpstu. Virzuļa turp-atpakaļ kustība ar klani transformējas uz kloķvārpstas rotācijas kustību. Turklāt, klanis ir pakļauts ievērojamu spriegumu iedarbībai no aksiālām un lieces slodzēm, kas ģenerējas dzinēja ekspluatācijas laikā.
Šajā darbā izpildīta dīzeļdzinēja klaņa detalizēta slodžu analīze. Tika analizēti klaņa materiāla dažādi varianti – sakausējumi 42crmo4, 43crmo4, 44csr4, C-70, EN-8D, SAE1141 (tērauda sakausējumi) un T6-2024, T651-7075 (alumīnija sakausējumi). Izmantojot datora modelēšanu ar programmu ANSYS, tika noteiktas klaņa zonas ar maksimālu spriegumu un salīdzināti klaņa konstrukciju varianti no dažādiem materiāliem. Tika parādīts, ka maksimālie spriegumi darbojas tapas un klaņa savienojumā, ka arī klaņa gultņa mezglā. Modelēšanas rezultāti tika izmantoti klaņa konstrukciju modificēšanai.
Darba apjoms 63 lpp. teksta, 37 attēli, 12 tabulas. Izmantoti 47 informācijas avoti. |
Keywords |
klanis, dzinējs, stiprības analīze, projektēšana |
Keywords in English |
connecting rod, engine, strength analysis, design |
Language |
eng |
Year |
2018 |
Date and time of uploading |
16.01.2018 11:17:10 |