Studiju veids |
maģistra profesionālās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Aviācijas transports |
Nosaukums |
„Vingletu efektivitātes paaugstināšanas metožu pētīšana.” |
Nosaukums angļu valodā |
„Research Into the Methods of Increasing Winglet Efficiency.” |
Struktūrvienība |
25100 Aeronautikas institūts |
Darba vadītājs |
Dr.hab.sc.ing., prof. V. Pavelko |
Recenzents |
Inž.zin.dokt., doc. I. Ozoliņš |
Anotācija |
Maģistra darba tēma ir Vingletu efektivitātes paaugstināšanas metožu pētīšana. Darba mērķis, izmantojot pieejamo literatūru un datorsimulāciju programmu XFLR5, analizēt vingletu efektivitāti un to nozīmi induktīvās pretestības samazināšanā.
Teorētiskajā izklāstā tika analizēta pieejamā literatūra par induktīvās pretestības rašanās iemesliem un metodēm tās samazināšanai. Tā kā induktīvā pretestība ir tikai daļa no kopējās aerodinamiskās pretestības, darbā tika apskatītas arī pārējās aerodinamiskās pretestības. Kopējā aerodinamiskā pretestība nosaka galējo vingletu konfigurācijas efektivitāti, jo, izmantojot jebkuru papildus spārnu galu ierīci, tiek samazināta induktīvā pretestība, bet tajā pašā laikā, aerodinamiskā profila pretestība pieaug. Analizējot vingletu efektivitāti, tika meklēta tāda konfigurācija, kur induktīvās pretestības samazināšanās būtu lielāka nekā aerodinamiskās pretestības pieaugums.
Vingletu efektivitātes pētīšana tika veikta, izmantojot datorsimulāciju programmu XFLR5. Šī programma ļāva veikt vingletu analīzi dažādos reālos lidojumu apstākļos, kā arī tajā bija iespējams mainīt vingletu konfigurāciju. Ar šo datorsimulāciju palīdzību tika iegūti pilnīgi dati par visiem raksturīgajiem aerodinamiskajiem parametriem un to izmaiņām dažādās lidojuma konfigurācijās.
Pēc iegūtajiem datiem tika secināts, ka vingletu pielietošana pat visvienkāršākajā konfigurācijā, izmantojot perpendikulāri spārnam pievienotus vingletus, samazina kopējo aerodinamisko pretestību. Mainot vingleta uzstādīšanas leņķi un noskaidrojot visefektīvāko vingleta uzstādīšanas konfigurāciju, kopējā aerodinamiskā pretestība tika samazināta vēl vairāk, pēc kā tika secināts, ka ar vingletu palīdzību ir iespējams uzlabot lidmašīnas spārna aerodinamisko kvalitāti.
Darbs rakstīts latviešu valodā. Darba aprakstošās daļas apjoms sastāda 88 lpp. Darbā ir iekļauti 43 attēli, 119 formulas un 10 informatīvās tabulas. |
Atslēgas vārdi |
Vingletu efektivitātes paaugstināšanas metožu pētīšana |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
Research Into the Methods of Increasing Winglet Efficiency |
Valoda |
lv |
Gads |
2013 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
23.05.2013 01:11:13 |