Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Biznesa informātika
Nosaukums E-pakalpojumu kvalitātes novērtēšana un nodrošināšana
Nosaukums angļu valodā E-Services Quality Assessment and Assurance
Struktūrvienība 12300 Lietišķo datorsistēmu institūts
Darba vadītājs M.Ziema, DTST kat. profesors
Recenzents L.Novickis, LDP prof. grupas profesors
Anotācija Mūsdienās ir liels pieprasījums pēc e-pakalpojumiem, kas tiktu izveidoti īsā laika posmā, ar labu funkcionalitāti, labu lietojamību un lēti. Lai arī nekad nav viegli vienoties par izstrādes termiņiem un tam atvēlēto budžetu, tomēr vēl grūtāk ir vienoties par to, ko tad īsti nozīmē laba funkcionalitāte un lietojamība. Pārsvarā šeit tiek iesaistīti viedokļi no diviem dažādiem skatu punktiem pakalpojuma pasūtītāja un izstrādātāja. Pasūtītājs pārsvarā labi pārzina savus biznesa procesus un specifiku, bet pasūtītāja skata punkts reti kad sakrīt ar izstrādātāja viedokli, kuram ir pieredze e-pakalpojumu izstrādē. Pārsvarā šīs abas puses ir dažādas, ar dažādiem viedokļiem un uztveri un sliktu savstarpējo saprašanos. Lai arī tiek panāks kompromiss, bieži vien rezultāts nenes gaidītos augļus, jo, izstrādājot pakalpojumu, nav ticis ņemts vērā tipiskā pakalpojuma lietotāja viedoklis, kam svarīgākais ir tas, cik ērta un saprotama viņam ir šī pakalpojuma lietošana. Šī ir problēma, kas bija šī darba pamatā saprast, kas ir nepieciešams, lai e-pakalpojumu varētu saukt par funkcionālu un ar labu lietojamību un redzēt kā šo prasību elementu kopas savā starpā viena otru iespaido. Līdz ar to šajā darbā funkcionalitātes un lietojamības prasību grupas elementi tiek apskatīti galvenokārt tikai no lietotāja viedokļa. Šajā darbā tiek izmantoti divas no sešām prasību grupām, kas aprakstītas ISO 9126 programmatūras kvalitātes nodrošinājuma standartā funkcionalitāte un lietojamība. Kā šī darba mērķis tika izvirzīts noteikt kā funkcionalitātes un lietojamības prasību grupu elementi viens otru ietekmē. Vairāk kā skaidrs ir tas, ka ir neiespējami noteikt kompromisu starp šīm prasību grupām, tomēr šo elementu atkarību matrica dod iespēju palīdzēt labāk saprast un izprast programmatūras izstrādi un atkarības starp funkcionalitātes un lietojamības prasību grupu elementiem, piemēram, to, ka paaugstinot drošības līmeni tas iespaidos arī citus elementus un būs jāiegulda liels darbs, lai nekristos lietojamība un klientu apmierinātības līmenis. Šī darba pirmā daļa satur teorētisku aprakstu par visiem funkcionalitātes un lietojamības prasību grupu elementiem atbilstību, precizitāti, sistēmu savienojamību, drošību, funkcionālo atbilstību, saprotamību, to cik viegli to ir apgūt, savietojamību un navigāciju, atraktivitāti un lietojamības atbilstību. Nākamā daļa ir veltīta šo elementu novērtēšanas metodēm. Balstoties uz divām pirmajām nodaļām tiek izstrādāta elementu atkarību matrica, kura tiks pierādīta un uzlabota veicot tikko ieviesta e-pakalpojuma lietojamības testu un apskatot jau iepriekš veiktas izmaiņas. Šis darbs satur 52 lapas, 3 bildes, 12 tabulas, 22 atsauces un 0 pielikumus.
Atslēgas vārdi ISO 9126, FUNCTIONALITY, QUALITY, E-SERVICE
Atslēgas vārdi angļu valodā ISO 9126, FUNKCIONALITĀTE, KVALITĀTE, E-PAKALPOJUMI
Valoda eng
Gads 2012
Darba augšupielādes datums un laiks 11.06.2012 14:05:07