Anotācija |
Darba tēma: Komponējuma shēmas "lidojošais spārns" īpašības no lidmašīnas garenvirziena balansēšanas viedokļa.
Darba autors: Aleksandrs Jeršovs
Darba vadītājs: Asoc. prof., Dr. sc. ing. Igors Pavelko
Darba mērķis: turpināt iesākto iepriekšējā diplomdarbā Lidojoša spārna tipa lidmašīnas aerodinamikas izpēte un tās ietekme uz ekonomiskumu pētījumu, attiecībā pret lidojoša spārna shēmas garenvirziena stabilitāti kreisēšanas režīmā, salīdzināt to ar ekvivalentas tradicionālas shēmas lidmašīnas garenvirziena stabilitāti un balstoties uz iegūtajiem rezultātiem un ņemot vērā drošības noteikumus, izdarīt secinājumus par lidojoša spārna koncepcijas realizēšanas iespējamību un koncepciju priekšrocībām.
Darba gaitā tika veikta abu shēmu lidmašīnu stabilitātes novērtēšana gan īsperiodiskajā, gan ilgperiodiskajā garenkustībā. Tika noteikti lidmašīnu, pēc disbalansējošas iedarbes, izlīdzināšanas procesu raksturi un novērtēti stabilizēšanas periodi.
Par apjomīgu darba izpildīšanās daļu kļuva iepriekšējā diplomdarbā iegūto parametru korekcija attiecīgi uzdotajām lidojuma režīmam, kā arī daudzu jaunu nepieciešamu lielumu noteikšana.
Darbā veiktajiem aprēķiniem tika plaši pielietotas datorprogrammas, tādas ka Excel, NACA Aerofoil Sections, 2D-Panel Method Solutions, Autodesk Inventor un Matlab.
Darbā rezultātā tika pierādīts, ka dotas konfigurācijas lidojošam spārnam ir raksturīgas pat labākas garenstabilitātes īpašības dotajā kreisēšanās režīmā nekā tradicionālai shēmai.
Tā kā tradicionālas shēmas lidmašīnas garenvirziena stabilitātes izpētes procesā dabūjam drošticamus rezultātus, pielietojot tai novērtēšanas līdzīgu metodi ka lidojošam spārnam, tad arī lidojoša spārna stabilitātes novērtējumus var uzskatīt par drošticamiem.
Darbs rakstīts latviešu valodā, aprakstošās daļas apjoms sastāda 79 lpp. Darbā izmantoti 48 attēli un tabulas. Darba beigās pievienoti 14 pielikumi. |