| Studiju veids |
maģistra akadēmiskās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Izglītības zinātnes |
| Nosaukums |
Pedagoģiskās stratēģijas skolēnu skaitļošanas domāšanas attīstīšanai STEM mācību priekšmetu apguvē |
| Nosaukums angļu valodā |
Pedagogical Strategies for Developing Students’ Computational Thinking in STEM Education |
| Struktūrvienība |
0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs |
| Darba vadītājs |
Maija Ročāne |
| Recenzents |
Alīda Samuseviča |
| Anotācija |
Darba autors: Mārtiņš Iltners
Darba tēma: Pedagoģiskās stratēģijas skolēnu skaitļošanas domāšanas attīstīšanai STEM mācību priekšmetu apguvē
Darba veids: Maģistra darbs
Studiju programma: Izglītības zinātnes
Darba zinātniskais vadītājs: Asoc. prof. Dr. paed. Maija Ročāne
Darba apjoms: 61 lpp., 177 bibliogrāfiskie nosaukumi, 4 attēli, 5 tabulas, 1 pielikums Atslēgas vārdi: skaitļošanas domāšana, mentālā rotācija, vizuāli perceptuālā uztvere,
darba atmiņa, caurviju prasmes, skolēni, akadēmiskie sasniegumi, mācīšanās, STEM mācību priekšmeti, pedagoģiskās stratēģijas
Pētījuma mērķis: izpētīt 8. un 9. klašu skolēnu skaitļošanas domāšanas kognitīvo faktoru (mentālās rotācijas, vizuāli perceptuālās uztveres un darba atmiņas) saistību ar akadēmiskajiem sasniegumiem STEM priekšmetos un noteikt, vai agrīnie vērtējumi prognozē šīs spējas. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, piedāvāt pedagoģiskās stratēģijas minēto spēju attīstīšanai un akadēmisko sasniegumu veicināšanai STEM priekšmetos.
Darba saturs: darbs sastāv no 6 daļām, kurās raksturots skaitļošanas domāšanas jēdziens un tā izpratne gan vēsturiskā, gan mūsdienu kontekstā, kā arī izstrādātas pedagoģiskās stratēģijas, balstoties uz teorētiskās un empīriskās pētījuma daļas analīzi.
Pētījuma metodes: teorētiskās izpētes metodes, empīriskās izpētes metodes: mentālās rotācijas (telpiskās domāšanas un vizuālās iztēles spēju mērīšanai), vizuāli- perceptuālās uztveres tests (perceptīvās diskriminācijas un vizuālās informācijas apstrādes novērtēšanai), akadēmisko sasniegumu analīze (balstoties uz skolēnu sniegumu STEM mācību priekšmetos), datu apstrādes un analīzes metodes (datu analīze izmantojot IBM SPSS v.22 prognozējošās analītikas un statistiskās analīzes programmatūras pakotni).
Darba rezultāti: agrīnie akadēmiskie sasniegumi matemātikā un dabaszinībās ciešāk saistīti ar vizuāli telpisko un mentālās rotācijas spēju attīstību, norādot, ka šie priekšmeti veicina kognitīvās spējas, kas ir būtiskas skaitļošanas domāšanā un STEM izglītībā.
Darba izmantojamība: pētījums ir praktiski izmantojams izglītības iestādēs, lai veicinātu skolēnu skaitļošanas domāšanu un STEM priekšmetu apguvi, attīstot telpiskās spriešanas prasmes un piedāvājot pedagoģiskās stratēgijas STEM mācību programmu pilnveidošanai. |
| Atslēgas vārdi |
skaitļošanas domāšana, mentālā rotācija, vizuāli perceptuālā uztvere, darba atmiņa, caurviju prasmes, skolēni, akadēmiskie sasniegumi, mācīšanās, STEM mācību priekšmeti, pedagoģiskās stratēģijas |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
computational thinking, mental rotation, visual-perceptual perception, working memory, cross-curricular skills, students, academic achievement, learning, STEM subjects, pedagogical strategies |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
27.10.2025 10:28:35 |