Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Izglītības zinātnes
Nosaukums Pedagoģiskās stratēģijas skolēnu skaitļošanas domāšanas attīstīšanai STEM mācību priekšmetu apguvē
Nosaukums angļu valodā Pedagogical Strategies for Developing Students’ Computational Thinking in STEM Education
Struktūrvienība 0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs
Darba vadītājs Maija Ročāne
Recenzents Alīda Samuseviča
Anotācija Darba autors: Mārtiņš Iltners Darba tēma: Pedagoģiskās stratēģijas skolēnu skaitļošanas domāšanas attīstīšanai STEM mācību priekšmetu apguvē Darba veids: Maģistra darbs Studiju programma: Izglītības zinātnes Darba zinātniskais vadītājs: Asoc. prof. Dr. paed. Maija Ročāne Darba apjoms: 61 lpp., 177 bibliogrāfiskie nosaukumi, 4 attēli, 5 tabulas, 1 pielikums Atslēgas vārdi: skaitļošanas domāšana, mentālā rotācija, vizuāli perceptuālā uztvere, darba atmiņa, caurviju prasmes, skolēni, akadēmiskie sasniegumi, mācīšanās, STEM mācību priekšmeti, pedagoģiskās stratēģijas Pētījuma mērķis: izpētīt 8. un 9. klašu skolēnu skaitļošanas domāšanas kognitīvo faktoru (mentālās rotācijas, vizuāli perceptuālās uztveres un darba atmiņas) saistību ar akadēmiskajiem sasniegumiem STEM priekšmetos un noteikt, vai agrīnie vērtējumi prognozē šīs spējas. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, piedāvāt pedagoģiskās stratēģijas minēto spēju attīstīšanai un akadēmisko sasniegumu veicināšanai STEM priekšmetos. Darba saturs: darbs sastāv no 6 daļām, kurās raksturots skaitļošanas domāšanas jēdziens un tā izpratne gan vēsturiskā, gan mūsdienu kontekstā, kā arī izstrādātas pedagoģiskās stratēģijas, balstoties uz teorētiskās un empīriskās pētījuma daļas analīzi. Pētījuma metodes: teorētiskās izpētes metodes, empīriskās izpētes metodes: mentālās rotācijas (telpiskās domāšanas un vizuālās iztēles spēju mērīšanai), vizuāli- perceptuālās uztveres tests (perceptīvās diskriminācijas un vizuālās informācijas apstrādes novērtēšanai), akadēmisko sasniegumu analīze (balstoties uz skolēnu sniegumu STEM mācību priekšmetos), datu apstrādes un analīzes metodes (datu analīze izmantojot IBM SPSS v.22 prognozējošās analītikas un statistiskās analīzes programmatūras pakotni). Darba rezultāti: agrīnie akadēmiskie sasniegumi matemātikā un dabaszinībās ciešāk saistīti ar vizuāli telpisko un mentālās rotācijas spēju attīstību, norādot, ka šie priekšmeti veicina kognitīvās spējas, kas ir būtiskas skaitļošanas domāšanā un STEM izglītībā. Darba izmantojamība: pētījums ir praktiski izmantojams izglītības iestādēs, lai veicinātu skolēnu skaitļošanas domāšanu un STEM priekšmetu apguvi, attīstot telpiskās spriešanas prasmes un piedāvājot pedagoģiskās stratēgijas STEM mācību programmu pilnveidošanai.
Atslēgas vārdi skaitļošanas domāšana, mentālā rotācija, vizuāli perceptuālā uztvere, darba atmiņa, caurviju prasmes, skolēni, akadēmiskie sasniegumi, mācīšanās, STEM mācību priekšmeti, pedagoģiskās stratēģijas
Atslēgas vārdi angļu valodā computational thinking, mental rotation, visual-perceptual perception, working memory, cross-curricular skills, students, academic achievement, learning, STEM subjects, pedagogical strategies
Valoda lv
Gads 2025
Darba augšupielādes datums un laiks 27.10.2025 10:28:35