| Studiju veids |
maģistra profesionālās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Mākslas terapija |
| Nosaukums |
Mūzikas terapija sākumskolas skolēniem ar valodas traucējumiem lasītprasmes veicināšanai |
| Nosaukums angļu valodā |
Music therapy for primary school children with language disabilities to improve literacy skills |
| Struktūrvienība |
0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs |
| Darba vadītājs |
Mirdza Paipare |
| Recenzents |
Olga Blauzde |
| Anotācija |
Anotācija
Darba autore: Agita Kurzeme
Darba temats: Mūzikas terapija sākumskolas skolēniem ar valodas traucējumiem lasītprasmes veicināšanai
Darba veids: Maģistra darbs, Studiju programma: Mūzikas terapija
Darba zinātniskais vadītāja: Ph. D. Mirdza Paipare, Zinātniskā Konsultante: Ph. D. Gundega Tomele
Darba apjoms: 63 lapaspuses, 3 attēli un 6 tabulas (ievads, nodaļas, noslēgums), 4 pielikumi
Atslēgvārdi: mūzikas terapija, lasītprasme, valodas traucējumi, fonoloģiskā apziņa, DIBELS Next, sākumskolas vecums
Pētījuma mērķis: Izpētīt un izvērtēt mūzikas terapijas efektivitāti lasītprasmes veicināšanā sākumskolas skolēniem ar valodas traucējumiem
Darba saturs: Maģistra darbā pētīta mūzikas terapijas ietekme uz lasītprasmes attīstību sākumskolas vecuma bērniem ar valodas traucējumiem. Darba teorētiskajā daļā analizēti valodas traucējumu teorija un mūzikas terapijas aspekti un tās saistība ar fonoloģisko apziņu, ritma izjūtu un verbālās komunikācijas prasmēm. Empīriskajā daļā veikts kvazi-eksperimentāls pētījums, kurā tika izmantota DIBELS Next testu, lai novērtētu bērnu lasītprasmi pirms un iespējamo progresu pēc desmit nedēļu mūzikas terapijas cikla. Pētījumā piedalījās 10 bērni vecumā no 6 līdz 8 gadiem. Datu analīzē izmantota programma IBM SPSS 28. Maģistra darba praktiskajā daļā tiek aprakstīts mūzikas terapijas process 10 mūzikas terapijas sesijām, veikta novērtēšana pēc ar to pašu testu un aprakstīti un analizēti pētījuma rezultāti. Darba noslēgumā tiek veikti secinājumi un sniegtas rekomendācijas turpmākajiem šāda veida pētījumiem.
Pētījuma metode: Pētījumā ir izmantots kvazi eksperimentāla pētījuma metode ar
aprakstošu pētījuma dizainu. Pētījumā izmantots Dibels Next test logopēdijas 1. klases skolēniem ar valodas traucējumiem datiem, kas apstrādāti Excel programmā, izmantojot aprakstošo un secinošo statistiku un SPSS (Statical for the Social Science) programmā.
Pētījuma teorētisko bāzi: E. Flaugnacco, Aniruddh D. Patel, S.Tūbele, P. Nordofa un K. Robinsa, R. H. Good, un R. A. Kaminski, kā arī logopēdu prof. Baibas Trinītes, Ph D Gundegas Tomeles, mūzikas terapeites Ph D Mirdzas Paipares konsultācijas.
Darba izmantojamība:
Maģistra darba pētījumā iegūtie dati un rezultāti var būt saistoši logopēdiem un citiem speciālistiem, kuri saskaras savā darbā un dzīvē ar līdzīgām problēmām. Iegūtais pētījums ir vērtīgs sākums tālākai datu izpētei izveidojot kontrolgrupu un palielinot laika intervālu mūzikas terapijas sesijām. |
| Atslēgas vārdi |
mūzikas terapija, lasītprasme, valodas traucējumi, fonoloģiskā apziņa, DIBELS Next, sākumskolas vecums |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
music therapy, reading skills, language disorders, phonological awareness, DIBELS Next, primary school age |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
29.05.2025 15:09:31 |