| Studiju veids |
maģistra akadēmiskās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Aviācijas transports |
| Nosaukums |
Airbus A220 spārnu priekšējā paneļa plaisas izplatības prognozēšana. |
| Nosaukums angļu valodā |
Prediction of crack propagation in Airbus A220 wing fixed leading edge panels. |
| Struktūrvienība |
31000 Būvniecības un mašīnzinību fakultāte |
| Darba vadītājs |
Māris Hauka |
| Recenzents |
Mārtiņš Kleinhofs |
| Anotācija |
Maģistra darba tēma: “Airbus a220 spārnu priekšējā paneļa plaisas izplatības prognozēšana”.
Šajā maģistra darbā aplūkota noguruma plaisu izplatība Airbus A220 lidmašīnas spārnu priekšējās malas fiksētajos paneļos. Gaisa kuģu konstrukcijas pastāvīgi tiek pakļautas cikliskām slodzēm, kas ilgtermiņā var radīt mikrobojājumus, pāraugot kritiskās plaisās. Savlaicīga šo bojājumu paredzēšana ir būtiska lidojumu drošības nodrošināšanai, kā arī tehniskās apkopes efektivitātes un resursu plānošanas optimizācijai.
Darba mērķis ir izveidot paredzēšanas modeli, kas balstās uz reāliem ekspluatācijas datiem, lai kvantitatīvi novērtētu plaisu rašanās un izplatības varbūtību konkrētās konstrukcijas zonās. Izmantojot statistiskās analīzes pieejas, tostarp regresijas un binomiālos modeļus, tiek izvērtēti galvenie izgriezumi spārnu paneļos, kuros konstatētas tipiskas bojājumu attīstības tendences. Tiek analizēti dažādu apkopes posmu (1C un 2C) rezultāti, nodalot to ietekmi uz prognožu precizitāti un identificējot datu robežas, kuras ietekmē prognozēšanas ticamību.
Darbs sniedz praktisku ieguldījumu aviācijas inženierijas nozarē, piedāvājot statistiski pamatotu pieeju lēmumu pieņemšanai par apkopju intervālu pielāgošanu un specifisko konstrukcijas vietu pārbaudes intensitāti. Precīzāka bojājumu lokalizācija un paredzēšana ļauj inženieriem savlaicīgi sagatavot darba uzdevumus NDT speciālistiem, samazināt neplānotas dīkstāves un uzlabot cilvēkresursu izmantošanu apkopes laikā. Iegūtie rezultāti ir nozīmīgs solis uz pierādījumiem balstītas tehniskās apkopes stratēģijas izveidē, kas atbilst mūsdienu civilās aviācijas augstajām drošības un efektivitātes prasībām.
Apraksta daļas apjoms 80 lapas, kuru skaitā ir 56 attēlu, 5 tabulu, 12 formulu, 33 izmantotās literatūras avotu.
Projekts ir uzrakstīts latviešu valodā. |
| Atslēgas vārdi |
Lidmašīna, lidaparats, noguruma plaisas, binomiālais modelis, regresija, determinācijas koeficients |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
Airplane, aircraft, fatigue cracks, binomial model, regression, coefficient of determination |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
28.05.2025 11:52:54 |