| Anotācija |
Vadītāja nogurums ir būtisks smagu ceļu satiksmes negadījumu iemesls visā
pasaulē, jo tas samazina modrību, palēnina reakcijas laiku un pasliktina lēmumu
pieņemšanu. Šajā darbā izstrādāta neinvazīva, reāllaika noguruma noteikšanas sistēma,
kas izmanto parastās kameras acu un galvas uzvedības monitorēšanai. Viegls datu
apstrādes kanāls, balstīts uz MediaPipe Face Mesh, vispirms lokalizē blīvos sejas
atslēgas punktus; pēc tam, izmantojot šos punktus, aprēķina acu aspektu koeficientu
(EAR) un mutes aspektu koeficientu (MAR), lai nofiksētu mirkšķināšanu, ilgstošu
plakstiņu aizvēršanu un žāvas, kā arī izmanto SolvePnP algoritmu, lai noteiktu galvas
pozīcijas leņķus (pitch, yaw, roll) attiecībā pret adaptīvo bāzes līniju. Dinamiska
vērtēšanas sistēma un brīdinājumu loģika kombinē svērtās funkcijas — pagarinātu
mirkšķināšanu, augstu mirkšķināšanas tempu, galvas noliekumus un žāvas —
pārbīdāmā logā, aktivizējot vizuālus un skaņas brīdinājumus tikai tad, kad kopējais
noguruma līmenis pārsniedz iepriekš noteiktu slieksni vai tūlītēji smagu notikumu
gadījumā (piemēram, ilgstošs galvas noliekums).
Laboratorijas izmēģinājumos (50 divu minūšu sesijas, 10 brīvprātīgie) sistēmas
kopējā precizitāte pēc visiem rādītājiem sasniedza 94,1 %, un visu individuālo metriku
— mirkšķināšanas biežums, pagarināta mirkšķināšana, žagas un galvas noliekums —
pārsniedza 90 %. Piecos reālās braukšanas testos, izmantojot portatīvo datoru ar
vertikāli orientētu mobilās kameras straumi, vidējā precizitāte samazinājās līdz pat 79,4
%, kas ir aptuveni 15 % kritums salīdzinājumā ar laboratorijas rezultātiem. Šo kritumu
galvenokārt izraisīja kadra portreta orientācija un neliela stūres rata aizsegšana.
Rezultāti apliecina, ka tīri vizuālais sliekšņu vadīts piegājiens var nodrošināt
līdzvērtīgus vai pat labākus rādītājus nekā daudzi publicētie risinājumi kontrolētos
apstākļos, un paliek piemērots reālajā ekspluatācijā, ja tiek izmantota specializēta
platleņķa videokamera. Sistēmas zemo skaitļošanas prasību un parasto kameru
lietojums padara to perspektīvu arī mobilajām un iebūvētajām platformām. |