| Studiju veids |
maģistra akadēmiskās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Aviācijas transports |
| Nosaukums |
Turboreaktīvā dzinēja degkameras simulācijas modeļa izveide ekspluatācijas bojājumu analīzei. |
| Nosaukums angļu valodā |
Computer model of the GTD combustion chamber for the analysis of operational failure. |
| Struktūrvienība |
31000 Būvniecības un mašīnzinību fakultāte |
| Darba vadītājs |
Vitālijs Pavelko |
| Recenzents |
Ilmārs Ozoliņš |
| Anotācija |
Turboreaktīvā dzinēja degkameras simulāciju modeļа izveide ekpluatācijas bojājumu analīzei.
Šajā darbā tiek izstrādāts gāzes siltuma un masas pārneses modelis turboreaktīvā dzinēja degkamerā, lai analizētu un optimizētu siltuma un vielas plūsmas procesus augstas temperatūras apstākļos (līdz ~2500 K). Izveidotais modelis ļauj simulēt degšanas procesu ANSYS Fluent programmā, ņemot vērā degvielas sadedzināšanas efektivitāti, emisiju veidošanos un siltuma sadali degkamerā. Iegūtie rezultāti ir parādīti attēlos.
Papildus tam tiek izstrādāts termisko spriegumu veidošanās modelis degkameras sienā, kas ņem vērā temperatūras lauka ietekmi uz materiāla mehāniskajām īpašībām un kalpo kā termiskā noguruma novērtēšanas pamats. Šis modelis ļauj prognozēt potenciālos bojājumu veidošanās reģionus un palielināt degkameras kalpošanas ilgumu, nodrošinot drošu un efektīvu darbību ekstremālos darba apstākļos. Termomehāniskās analīzes rezultātā tika konstatēts, ka lielākie ekvivalentie spriegumi (fon Misesa) ir lokalizēti pie caurumu malām. Maksimālā sprieguma vērtība ir 751,15 MPa. Caurumu zonās var rasties noguruma plaisas un lokālas plastiskās deformācijas. Priekšlikumi: uzlabot situāciju var ar caurumu izvietojumu un izmēru optimizāciju, piemēram, izmainīt caurumu slīpuma leņķi: optimālais leņķis ir 20-30° pret virsmu un pret galveno plūsmu. Ovālu vai konusveida caurumu formas izmantošana, lai samazinātu sprieguma koncentrāciju. Izmantot mazāka diametra caurumus, bet lielākā daudzumā. Lokāls kameras sienas sabiezējums ap caurumiem.
Darba rezultāti var tikt izmantoti gan dzinēju konstrukciju uzlabošanai, gan ekspluatācijas uzticamības paaugstināšanai, samazinot apkopes izmaksas un palielinot dzinēja efektivitāti.
Darba apjoms: 84 lpp, 51 att, 3 formulas, 1 tabula, 39 literatūras avoti. |
| Atslēgas vārdi |
degkamera, PW1500G, A220. |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
combustion chamber, ANSYS Fluent, von Mises, PW1500G, A220. |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
27.05.2025 18:32:31 |