Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids bakalaura akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Informācijas tehnoloģija
Nosaukums Apmācības metožu salīdzinājums šaha spēles aģenta realizācijai
Nosaukums angļu valodā Comparison of Training Methods for Implementing a Chess Game Agent
Struktūrvienība 33000 Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte
Darba vadītājs Egons Lavendelis
Recenzents Artis Ābolts
Anotācija Bakalaura darbā tiek salīdzinātas divas apmācības metodes šaha spēles aģenta realizācijai – pašspēle un vēsturisko spēļu analīze. Darbā ir aplūkoti algoritmi, kas pielietoti šaha aģenta realizācijai un apskatīti šobrīd spēcīgākie šaha dziņi – Stockfish un Lc0. Papildus tam, tiek apskatīti arī dažādi neironu tīklu veidi un to pielietojums šaha spēles kontekstā. Darbojoties uz ierobežotiem skaitļošanas resursiem un izmantojot CNN neironu tīklu un MCTS pārmeklēšanas algoritmu, tiek izveidots pamats divu aģentu realizācijai. Apmācīto aģentu labākās versijas tiek salīdzinātas savā sarpā un noskaidrots, ka aģents, kurš apmācīts, izmantojot vēsturisko spēļu analīzi ir sasniedzis augstu meistarības līmeni, turpretī pašspēles aģents krietni atpaliek un nav tik konkurētspējīgs. Iemesls šai atšķirībai ir skaidrojams ar to, cik resursietilpīgi ir šādu aģentu izveide, kur, jo īpaši, pašspēles aģents aizņem daudz vairāk laika spēļu ģenerēšanas un apmācības procesā. Darba noslēgumā ir izstrādātas rekomendācijas apmācības metodes izvēlei, balstoties uz darbā veiktajiem eksperimentiem un rezultātiem. Darba kopējais apjoms sastāv no 69 lappusēm, 14 attēliem, 4 tabulām, 1 pielikumu, un 50 izmantotajiem avotiem.
Atslēgas vārdi MCTS, CNN, pašspēles, vēsturiskās spēlēs balstīta apmācība, šaha dzinis
Atslēgas vārdi angļu valodā MCTS, CNN, self-play, historical game analysis training, chess engine
Valoda lv
Gads 2025
Darba augšupielādes datums un laiks 27.05.2025 00:08:05