| Studiju veids |
maģistra akadēmiskās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Biznesa informātika |
| Nosaukums |
Uzlabota daudzkritēriju lēmumu modeļa izstrāde pircēju un pārdevēju atbilstībai lietoto preču tirdzniecības platformās |
| Nosaukums angļu valodā |
Developing an Enhanced Multi-Criteria Decision Model for Buyer-Seller Matching in Second-Hand Trading Platforms |
| Struktūrvienība |
33000 Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte |
| Darba vadītājs |
Ilze Birzniece |
| Recenzents |
Ingars Eriņš |
| Anotācija |
Pēdējos gados straujā lietoto preču un C2C (patērētājs–patērētājam) tirdzniecības platformu attīstība ir radījusi jaunus izaicinājumus ieteikumu sistēmām. Produktu apraksti, ko sniedz neprofesionāli pārdevēji, bieži ir neformāli, nekonsekventi un lingvistiski neskaidri. Šī valodas nenoteiktība kopā ar kognitīvo asimetriju starp pircējiem un pārdevējiem apgrūtina lietotāju un piemērotu preču precīzu sasaisti, vienlaikus raisot bažas par uzticamību un taisnīgumu.
Lai risinātu šīs problēmas, šajā darbā tiek piedāvāts ieteikumu ietvars, kas apvieno varbūtisko lingvistisko terminu kopu (PLTS) un daudzkritēriju lēmumu pieņemšanu (MCDM), ar mērķi uzlabot pircēju un pārdevēju atbilstību un ieteikumu taisnīgumu. PLTS modelis uztver subjektīvos un neskaidros izteikumus, kas bieži sastopami lietotu preču aprakstos, un pārveido tos strukturētos varbūtības punktu novērtējumos. Šie novērtējumi kopā ar citiem produkta atribūtiem, piemēram, cenu un zīmolu, tiek apstrādāti TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) balstītā lēmumu pieņemšanas modelī, lai ģenerētu ieteikumus.
Rezultāti rāda, ka, lai arī piedāvātais modelis pēc trāpījuma rādītāja (hit rate) nepārspēj tradicionālās sadarbības filtrēšanas vai satura balstītās pieejas, tas būtiski uzlabo ieteikumu taisnīgumu un labāk pielāgojas produktu aprakstu semantiskajai sarežģītībai. Turklāt modelis demonstrēja labu stabilitāti vairākos testa atkārtojumos, kas norāda uz tā potenciālu praktiskā C2C tirdzniecības vidē.
Šis pētījums sniedz strukturētu un interpretējamu pieeju lingvistiskās neskaidrības pārvarēšanai ieteikumu sistēmās, īpaši personalizācijas un kognitīvās daudzveidības kontekstā lietoto preču tirgū.
Informācija par darba apjomu – 85 lappuses, 31 attēls, 1 pielikums, 42 izmantotie informācijas avoti. |
| Atslēgas vārdi |
VARBŪTISKO LINGVISTISKO TERMINU KOPAS (PLTS), DAUDZKRITĒRIJU LĒMUMU PIEŅEMŠANA (MCDM), IETEIKUMU SISTĒMAS, C2C LIETOTO PREČU PLATFORMAS, TAISNĪGUMS IETEIKUMU SISTĒMĀS |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
PROBABILISTIC LINGUISTIC TERM SETS (PLTS), MULTI-CRITERIA DECISION MAKING (MCDM), RECOMMENDATION SYSTEMS, C2C SECOND-HAND PLATFORMS, FAIRNESS IN RECOMMENDATION SYSTEMS |
| Valoda |
eng |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
26.05.2025 00:09:28 |