| Studiju veids |
bakalaura profesionālās studijas |
| Studiju programmas nosaukums |
Transportbūves |
| Nosaukums |
"Ilgtspējīgu lietus ūdens novadīšanas risinājumu pielietošana transportbūvēs" ("Reģionālā autoceļa P97 Jelgava-Dobele-Annenieki posma pārbūve") |
| Nosaukums angļu valodā |
"Application of sustainable rainwater drainage solutions in transport structures" ("Reconstruction of Regional Road P97 Jelgava-Dobele-Annenieki Section") |
| Struktūrvienība |
31000 Būvniecības un mašīnzinību fakultāte |
| Darba vadītājs |
Jānis Bidzāns |
| Recenzents |
Oskars Koemecs |
| Anotācija |
Bakalaura darbā “Ilgtspējīgu lietus ūdens novadīšanas risinājumu pielietošana transportbūvēs” ir izpētīti iespējamie lietus ūdens novades risinājumi transportbūvēs, kas nav konvenciālās sistēmas.
Pasaulē un Latvijā pieaug nokrišņu intensitāte atsevišķu lietusgāžu laikā, kā rezultātā palielinās teritorijas iespējamā applūšana. Ilgtspējīgi lietus ūdens pārvaldības risinājumi ir daļa no pasākumiem, kas var mazināt vai pilnībā novērst zemāko teritoriju applūšanu, kā arī novērst ietekmi uz zemāk esošajām ūdensnotekām un ūdenstecēm.
Latvijas gadījumā, tiek veikta intensīva teritoriju apbūve izbūvējot ceļus ar cietajiem segumiem un ēkas ar lielām jumtu platībām, kas palielina lietus ūdens noteci uz konvenciālo lietus kanalizācijas sistēmu vai meliorācijas sistēmām. Lielā daļā gadījumu esošās sistēmas nenodrošina iespēju novadīt uzplūstošo ūdeni, jo to parametri ir nepietiekami.
Darbā apskatītie risinājumi nodrošina ūdens uzkrāšanas, infiltrēšanas un aiztures risinājumus konkrētas teritorijas robežās. Apskatītie risinājumi nodrošina to pielietošanu kā daļu no transportbūvju nosusināšanas risinājumiem. Darbā netiek apskatīti tādi risinājumi, kā zaļie jumti, jumtu ūdens uzkrāšanas tvertnes un citi risinājumi, kas nav tieši pielietojami transportbūvju ūdens novades sistēmā.
Ir apskatīti ilgtspējīgu lietus pārvaldības risinājumu pielietošana Latvijā un pasaulē. Latvijā, īpaši Rīgā un Pierīgā, tiek izbūvēti objekti, kuri atbilst ilgtspējīgai lietus ūdens apsaimniekošanas praksei. Veiktie pētījumi apliecina, ka Latvijas teritorijā ir pielietojami šie risinājumi.
Inženierprojekta daļā tiek izstrādāts pārbūves būvprojekts “Valsts reģionālā autoceļa P97 Jelgava- Dobele- Annenieki posma 33.50- 39.50 km pārbūve”. Posms, kuram tiek izstrādāts pārbūves būvprojekts, nenodrošina drošu un konfortablu transporta plūsmu neatbilstošo parametru dēļ. Šajā ceļa posmā regulāri notiek ceļu satiksmes negadījumi, kas daļēji saistīti ar ceļa parametru neatbilstību standartiem.
Pārbūvējamā ceļa posmā ietilpst daļa Dobeles pilsētas teritorijas un Gardenes ciemats. Gardenes ciematā pēdējo gadu laikā ir notikusi strauja kokapstrādes un metālapstrādes uzņēmumu attīstība, kā rezultātā ir palielinājusies pārbūvējamā ceļa posma satiksmes vieglo un smago transportlīdzekļu intensitāte. Inženierprojektā tiek paredzēti pārbūves darbi, kas nodrošinās satiksmes drošības un komforta līmeņa uzlabošanos, paredzot daļu no ūdens novades sistēmām, kā ilgtspējīgus risinājumus.
Bakalaura darbs ar inženierprojektu izstrādāts uz 201 lapām, darbā iekļautas 9 tabulas, 28 attēli, 8 rasējumi. Darba izstrādei izmantoti 69 informācijas un literatūras avoti. |
| Atslēgas vārdi |
Ilgtspējīgi lietus ūdens novadīšanas risinājumi, IlŪA, Ilgtspējība, transportbūvju ūdens novade |
| Atslēgas vārdi angļu valodā |
Sustainable drainage systems, SuDS, Sustainability, Drainage of transport infrastructure |
| Valoda |
lv |
| Gads |
2025 |
| Darba augšupielādes datums un laiks |
09.05.2025 08:57:22 |