Anotācija |
Rīgas Tehniskās universitātes Latvijas Jūras akadēmija ir vienīgā augstākās izglītības iestāde valstī jūrniecības speciālistu sagatavošanai, taču tai trūkst pielāgotu telpu visaptverošām apmācībām. Studiju norise vairākās fakultātēs sarežģī studentu un pasniedzēju darbu un apgrūtina resursu efektīvu izmantošanu.
Bakalaura darbs “Arhitektūras risinājumi jūrniecības apmācību procesam” analizē jūrniecības izglītības infrastruktūras nozīmi un tās ietekmi uz mācību kvalitāti. Darba mērķis ir izstrādāt un ieteikt efektīvus arhitektūras risinājumus, kas uzlabotu jūrniecības apmācību procesu, ņemot vērā gan globālās nozares prasības, gan Latvijas specifiku. Pētījums balstās uz literatūras analīzi par jūrniecības apmācību iestādēm un salīdzinošu analīzi par starptautisko jūrniecības izglītības iestāžu arhitektūras risinājumiem. Darbā apskatītas telpu plānojuma, aprīkojuma un funkcionalitātes prasības, kā arī inovatīvu tehnoloģiju un ilgtspējīgu materiālu izmantošanas iespējas. Darbs piedāvā priekšlikumus Latvijas Jūras akadēmijas infrastruktūras uzlabošanai, lai nodrošinātu mūsdienīgu un efektīvu mācību vidi.
Galvenie pētījumā iegūtie secinājumi:
1) Ūdens tuvums jūrniecības izglītības iestādēm nodrošina iespēju piekļūt kuģiem, ostām un aprīkojumam, kā arī realizēt praktiskās apmācības, kuras iekštelpās būtu sarežģīti īstenot. Peldošās āra darbnīcas ļauj simulēt reālas situācijas, piemēram, ugunsgrēkus un izdzīvošanas treniņus, sniedzot studentiem praktisku un efektīvu sagatavošanu darbam nozarē.
2) Projektējot ēkas ūdens tuvumā, būtiski ņemt vērā paaugstinātu gaisa mitrumu un stipras vēja plūsmas, kas var bojāt fasādes un konstrukcijas. Lai mazinātu šo ietekmi, ieteicams izmantot vēdināmas fasādes sistēmas, kas novada ūdeni, un plānot ēkas formas tā, lai vējš brīvi plūst gar tām, pasargājot ēku no ilgtermiņa bojājumiem.
3) Jūrniecības izglītības ēkām jānodrošina elastīgs un funkcionāls telpu un konstrukciju izkārtojums, kas ļauj tās viegli pielāgot tehnoloģiju un apmācību prasībām. Tāpat svarīgi ir nodalīt trokšņainās zonas, piemēram, darbnīcas un laboratorijas, no klusajām telpām, izmantojot skaņu absorbējošus materiālus un pārdomātu telpu izvietojumu.
Darba ietvaros tiek izstrādāts Jūras akadēmijas ēkas projekts Ķīpsalā, RTU teritorijā pie Zunda kanāla.
Bakalaura darbs sastāv no analītiskā pētījuma un projekta skaidrojošā apraksta. Analītiskais pētījums ietver ievadu, 3 nodaļas, 8 apakšnodaļas un secinājumus. Pirmā nodaļa apskata ārtelpu risinājumus jūrniecības apmācību procesam, otrā nodaļa iekštelpu risinājumus. Darba trešajā daļā analizēti pasaules jūrniecības apmācību iestāžu piemēri. Darbs sastāv no 27 lappusēm, 15 attēliem, 3 tabulām un 1 pielikuma. Kopā darbā izmantoti 32 informācijas avoti. |