Anotācija |
Bakalaura darbā “Fosforskābes ietekme uz dažādiem kravas tvertņu pārklājumiem naftas un ķīmiju tankkuģos” tiek pētīts, kā fosforskābe ķīmiski un mehāniski reaģē ar populāriem jūras pārklājumiem. Šajā pētījumā uzsvērta kravu tvertņu sistēmās izmantoto materiālu ķīmiskā savietojamība un piemērotība saistībā ar drošību, materiālu īpašību ilgmūžību, veidiem, funkcijām, ieteicamajām starptautiskajām prasībām. Fosforskābe ir viena no populārākajām ķīmiskajām vielām, ko transportē ar kuģiem, un tā var izraisīt tērauda pārklājumu koroziju, taču ir maz datu par parasto pārklājumu ilgtermiņa darbību fosforskābes klātbūtnē.
Šajā darbā galvenā uzmanība pievērsta izpratnei par fosforskābes ietekmi tieši uz epoksīdsveķu, vinilēsteru un poliestera un stikla šķiedras pārklājumiem, kā arī uz nerūsējošā tērauda izmantošanu. Tajā arī aplūkota labākā prakse, kā nodrošināt fosforskābes drošu pārvadāšanu, salīdzinot to ar starptautiskajiem standartiem, piemēram, IBC kodeksu, MARPOL konvencijas II pielikumu un HNS konvenciju. Pētījumā izmantotas kvalitatīvas un kvantitatīvas metodes, lai salīdzinātu pārklājuma spēju izturēt fosforskābes korozīvās īpašības.
Dabutie rezultāti liecina, ka vinilēsteru pārklājumi pret skābes izraisītu degradāciju ir noturīgāki nekā epoksīdsveķi, savukārt stikla šķiedras pārklājumi var būt universāli, bet tie ir atkarīgi no izmantotā sveķu veida. Lai gan nerūsējošais tērauds ir izturīgs pret koroziju - 316L klase ir visizturīgākā, smagos apstākļos joprojām var rasties lokāla bedrīšu veidošanās. Priekšlikumi ir šādi: kombinēt nerūsējošā tērauda un vinila estera pārklājumi kravas tvertnēm, ieviest progresīvus tehniskās apkopes standartus tvertņu tīrīšana, ieviest regulāras uzraudzības un pārbaužu grafikus, ventilācijas un temperatūras regulēšanas sistēmu izmantošana, nodrošināt apkalpes apmācību par drošu apiešanos ar skābi.
Šis darbs sastāv no 47 lappusēm, tostarp 3 tabulām un 11 attēliem. Šī pētnieciskā darba rezultāti būs noderīgi jūras operatoriem un nozīmīgi, lai novērstu trūkumus ķīmisko tankkuģu darbībā no drošības vai efektivitātes viedokļa. |