Anotācija |
Diplomdarba tēma ir esošo darba laika uzskaites sistēmu neefektivitāte un kļūdu cēloņi uz kuģa: problēmu analīze un optimizācijas iespējas. Uz kuģiem tiek izmantotas sistēmas, kurās apkalpei ir manuāli jāievada savas darba stundas, kas palielina kļūdainas datu ievades iespējamību, ļauj jūrniekiem viegli falsificēt darba laiku un neveicina sistēmas pārskatāmību.
Darba ietvaros, lai noskaidrotu, cik aktuāla ir sistēmas nepilnības uz kuģiem, tiks intervēti kuģu apkalpes locekļi: kapteinis, vecākais kapteiņa palīgs, bocmanis un matrozis, kas sniegs atbildes un savus viedokļus uz sešiem autora sagatavotiem jautājumiem, kas ir saistīti ar viņu personīgo pieredzi.
Lai noteiktu, cik svarīga ir darba uzskaites sistēmas optimāla darbība, autors veiks pētījumu par to kā darba pārslodze, ietekmē cilvēka psihisko veselību, reakcijas laiku, kā veidojas nogurums un cik svarīgs cilvēkam ir ne tikai miega ilgums, bet arī konstants miega režīms, kas regulāri tiek izjaukts jūrnieku profesijā. Arī tiks izskatīts no kā rodas izdegšana un kā tā ietekmē kopējo jūrnieka sniegumu.
Pētījumā salīdzinājumam tiks izpētītas arī citu loģistikas nozaru (auto un avio) darba uzskaites sistēmas, kādas ir to darba stundu prasības un tiks secināts, kuras vislabāk ir attiecināmas uz jūrniecību. No izpētītajām sistēmām arī tiks izskatīta opcija paņemt tikai vienu konkrētu daļu nevis pilnu sistēmu un integrēt jūrniecībā. Kā viens no variantiem tiks izskatīta automatizēto sistēmu ieviešana uz kuģiem, kur katram apkalpes loceklim būtu savs čips, kuru noskenējot tiks uzskaitītas darba stundas.
Datu izpētes rezultātā var secināt, ka jūrnieku veselība ir cieši saistīta ar darba pārslodzi, viņi ir pakļauti nogurumam, izdegšanai, mūsdienu darba uzskaites sistēmu darbība nav optimāla un to nepieciešams uzlabot, līdz ar to nepieciešams izzināt jūrnieku viedokļus par manuālās sistēmas trūkumiem un par automatizētās sistēmas plusiem un mīnusiem.
Autors iesaka turpināt rūpīgi pētīt jūrnieku veselību, ieviest automatizētu darba stundu uzskaites sistēmu, kur arī ir uzlabots interfeiss un sinhronizācijas ar krastu, neļaut brīvi jūrniekiem mainīt ievadīto stundu daudzumu, un pievērsties operāciju rūpīgai izplānošanai.
Konstatēts, ka hipotēze ir apstiprinājusies.
Diplomdarbs sastāv no 5 nodaļām, tā apjoms ir 48 lappuses un viens pielikums. Darbā iekļauti 8 attēli un 2 tabulas.
Atslēgas vārdi: darba laika uzskaite, darba laika uzskaites sistēma, automatizēta sistēma. |