Anotācija |
Bakalaura darba tēma: Kuģa balasta sistēmas automatizēšanas iespējas stabilitātes nodrošināšanai
Darba autors: Oļegs Majasins, 5V386 – 20VB124
Balasta sistēmas pilda nozīmīgu lomu kuģa stabilitātes nodrošināšanā, regulējot parametrus, piemēram, iegrimi, sānsveri, galsveri, metacentra augstumu un bīdes spēkus. Šo parametru precīza kontrole kļūst īpaši aktuāla mainīgu kravas īpašību un sarežģītas kuģa ģeometrijas apstākļos. Balasta sadales vadība bieži vien prasa daudzdimensionālu pieeju, kas spēj dinamiski reaģēt uz strauji mainīgajiem ekspluatācijas apstākļiem jūrā.
Pieaugošās automatizācijas tendences kuģniecībā veicina nepieciešamību pēc progresīvām metodēm, kas nodrošina elastīgu un precīzu vadību. Pastāv vairākas pieejas balasta sistēmu automatizēšanai, tostarp lineārās programmas, mākslīgā intelekta algoritmi un ekspertsistēmas. Šajā darbā izvēlēta pieeja, kurā izmantoti evolūcijas algoritmi, kas balstīti uz dabiskās atlases un adaptācijas principiem. Šī metode nodrošina elastību un spēju meklēt globāli optimālus risinājumus pat apstākļos ar augstu nenoteiktību.
Darba mērķis izvērtēt evolūcijas optimizācijas algoritma iespējas un izstrādāt darbspējīgu algoritmu, kas optimizē balasta ūdens sadali, nodrošinot stabilitātes parametrus, piemēram, iegrimi, sānsveri un galsveri. Testēšanai tika izmantots Latvijas Jūras akadēmijas kuģa simulators LCHS 5000, kura dati tika pielāgoti ar korekcijas koeficientiem, lai nodrošinātu algoritma atbilstību reāliem ekspluatācijas apstākļiem.
Testi trīs scenārijos (pie 0%, 50% un 98% kravas piepildījuma) apliecināja algoritma spēju precīzi nodrošināt stabilitātes parametrus ar minimālām novirzēm. Vidēji optimizācijas process aizņēma 4 minūtes. Algoritms pierādīja savu efektivitāti, elastību un pielāgošanās spējas dažādiem ekspluatācijas apstākļiem.
Šis darbs ietver teorētisko pamatu apskatu, algoritma izstrādi un praktisko testēšanu. Iegūtie rezultāti apstiprina evolūcijas algoritmu praktisko pielietojamību kuģa balasta sistēmu vadībā, uzlabojot drošību un ekspluatācijas efektivitāti. Rezultāti norāda uz nepieciešamību algoritmu tālāk pilnveidot un pielāgot dažāda tipa kuģiem, paplašinot tā praktiskās pielietošanas iespējas.
Kopējais lapu skaits: 73, ieskaitot 6 tabulas, 44 attēli un 3 pielikumi. |