Anotācija |
Diplomdarba tēma “Meteoroloģiskās prognozēšanas un klimata faktora nozīme kuģošanas drošībai Ziemeļjūrā un Baltijas jūrā” ir pamatota ar to, ka notiek klimata pārmaiņas šajos reģionos, kas veicina nelabvēlīgu laikapstākļu biežuma un intensitātes pieaugumu, radot papildus izaicinājumus kuģošanas drošībai un kuģniecības kompāniju plānu izpildei, vienlaikus uzsverot meteoroloģisko prognožu datu ieguves un pielietošanas nozīmi.
Diplomdarba mērķis ir izpētīt meteoroloģisko prognožu un klimata faktoru mijiedarbības ietekmi uz kuģošanas drošību un noskaidrot, kā viļņu augstuma izmaiņa ietekmē kuģa ātrumu un noturību uz kursa pārvietojoties pret viļņiem, kā arī noskaidrot, kurš no parametriem ir vissvarīgākais, lai noteiktu labvēlīgākās ātruma un kursa leņķa kombinācijas.
Darba uzdevumi sevī ietver hidrometeoroloģisko apstākļu izpēti Ziemeļjūrā un Baltijas jūrā, klimata pārmaiņu novērtēšanu, veikt uz kuģa izmantojamo iekārtu aprakstu, vēja un viļņu ietekmes uz kuģi izpēti, negadījumu izpēti, kas notikuši Baltijas jūrā nelabvēlīgos laikapstākļos, interviju analīzi, kas tika veiktas ar dažādu kompāniju pārstāvjiem, simulācijas uzdevumu izpildes veikšanu, lai izpētītu kuģa ātruma maiņu un noskaidrot, kādas sekas var rasties kuģa galvenajam dzinējam, ja tiek kuģots pret viļņiem, un salīdzināt viļņu garumus, kas tika iegūti veicot mērījumus vizuāli, vienlaicīgi pielietojot J.Remeza diagrammu, ar uzstādītajiem lielumiem uz trenažiera, aprēķinot procentuālo atšķirību starp tiem un norādot sekas, ko tas var radīt.
Analizējot teorētisko daļu un praktiskās daļas rezultātus, tika secināts, ka mainoties klimatam pieaugs nelabvēlīgo laikapstākļu biežums, to intensitāte. Negadījumu cēloņi ir meteoroloģisko prognožu neefektīva pielietošana, nevis to precizitāte. Laikapstākļu novērtēšana reāllaikā ļauj pieņemt lēmumus par iespējamām pārgājiena plāna korekcijām. Pieaugot viļņu augstumam, kuģojot pret viļņiem, samazinās kuģa ātrums, var rasties griezes momenta bagātinošs efekts, kā arī problēmas ar kuģa noturību uz kursa. Precīza šķietamo viļņu perioda noteikšana ir vissvarīgākais parametrs, kas ir nepieciešams, lai noteikt labvēlīgākās ātruma un kursa leņķa kombinācijas. Autors iesaka kuģniecības kompānijām ieviest regulāras apmācības kuģu virsniekiem, veicot dažādu uzdevumu simulācijas, aprīkot kuģus ar reāllaika laikapstākļu prognožu sistēmām, un veikt vairākus šķietamo viļņu perioda mērījumus, aprēķināt vidējo aritmētisko vērtību, paaugstinot iegūto mērījumu precizitāti.
Diplomdarbs sastāv no 51 lappusēm, 21 attēliem, 5 tabulām un 2 pielikumiem.
Atslēgas vārdi: hidrometeoroloģiskie apstākļi, klimata pārmaiņas, meteoroloģiskās prognozes, nelabvēlīgi laikapstākļi, kuģošanas drošība, šķietamais viļņu periods. |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
hydrometeorological conditions, climate change, meteorological forecasts, adverse weather conditions, navigational safety, apparent wave period. |