Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Izglītības zinātnes
Nosaukums Britu Disleksijas asociācijas kontrollapas izmantošanas iespējas Latvijā disleksijas pazīmju noteikšanā skolēniem līdz 11 gadu vecumam
Nosaukums angļu valodā The British Dyslexia Association checklist’s possibilities of use in Latvia for identifying signs of dyslexia in pupils up to 11 years of age
Struktūrvienība 0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs
Darba vadītājs Gundega Tomele
Recenzents Baiba Trinīte
Anotācija Darba autors: Anita Palapa. Darba tēma: Britu Disleksijas asociācijas kontrollapas izmantošanas iespējas Latvijā disleksijas pazīmju noteikšanā skolēniem līdz 11 gadu vecumam. Darba veids: Maģistra darbs. Studiju programma: Izglītības zinātnes. Darba zinātniskais vadītājs: Ph. D. Gundega Tomele Darba apjoms: 70 lpp., 2 attēli, 1 tabula, 90 literatūras avoti, 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: disleksija, jaunākais skolas vecums, lasītprasme, lasītprasmes traucējumu skrīninga instrumenti, mācīšanās traucējumi, specifiski lasīšanas traucējumi. Pētījuma mērķis: izpētīt Britu Disleksijas asociācijas (British Dyslexia Association) izstrādātās disleksijas kontrollapas bērniem vecumā līdz 11 gadiem izmantošanas iespējas Latvijā, veicot iegūto kontrollapas un bērnu lasītprasmes izpētes rezultātu salīdzināšanu. Darba saturs: darbs sastāv no teorētiskā un praktiskā pētījuma. Teorētiskā pētījuma 1. nodaļā tiek apskatīts disleksijas jēdziens, lasītprasmi ietekmējošie faktori, disleksijas izpausmes, etioloģija, izplatība pasaulē un Latvijā, disleksijas izpratnes veidošanās Latvijā un atbalsta iespējas mācību procesā skolēniem ar disleksiju. 2. nodaļā tiek apskatīti vairāki disleksijas izpētes instrumenti pasaulē un Latvijā. Darba praktiskajā pētījumā aprakstītas pētījuma metodes, tā norise un apkopoti rezultāti par Britu Disleksijas asociācijas izstrādātās disleksijas kontrollapas izmantošanas iespējām Latvijā bērniem vecumā līdz 11 gadiem. Pētījuma metodes: Teorētiskās izpētes metodes: literatūras avotu atlase, izpēte un analīze. Empīriskās izpētes metodes: aptauja (kontrollapa), agrīnās lasītprasmes tests AcadienceTM (latviešu valodas versija), Vārdu ķēžu tests, datu apstrāde (Microsoft Office Excel), datu aprakstošā analīze. Darba rezultāti: darbā apkopota informācija par disleksiju, tās ietekmi uz mācību procesu, par Latvijā pieejamiem disleksijas skrīninga instrumentiem. Darba empīriskajā daļā veikts pētījums, tulkojot un adaptējot disleksijas kontrollapu skolēniem līdz 11 gadiem. Pētījuma gaitā veikta 39 bērnu lasītprasmes pārbaude un iegūtie dati ir salīdzināti ar disleksijas kontrollapu datiem, apkopoti secinājumi, izstrādātas rekomendācijas. Darba izmantojamība: tulkotā disleksijas kontrollapa ir viegli saprotama un izmantojama, lai identificētu disleksijas pazīmes skolēniem līdz 11 gadu vecumam. To var izmantot kā disleksijas skrīninga instrumentu gan speciālisti (logopēdi, speciālās izglītības skolotāji, skolotāji), gan vecāki. Darbu var izmantot studenti, logopēdi, skolotāji un bērnu vecāki, lai gūtu informāciju par disleksiju un atbalsta iespējām mācību procesā bērniem ar disleksiju.
Atslēgas vārdi disleksija, jaunākais skolas vecums, lasītprasme, lasītprasmes skrīninga un traucējumu noteikšanas instrumenti, mācīšanās traucējumi, specifiski lasīšanas traucējumi
Atslēgas vārdi angļu valodā dyslexia, primary school children, reading skills, screening tools for reading difficulties, learning disabilities, specific reading disabilities
Valoda lv
Gads 2024
Darba augšupielādes datums un laiks 04.11.2024 23:11:59