Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Izglītības zinātnes
Nosaukums Pedagoģiskās pašefektivitātes potenciāls skolēnu iemācītās bezpalīdzības mazināšanā
Nosaukums angļu valodā The potential of pedagogical self-efficacy to reduce students` learned helplessness
Struktūrvienība 0L300 Pedagoģijas un sociālā darba centrs
Darba vadītājs Maija Ročāne
Recenzents Lāsma Latsone
Anotācija Darba autors: Dace Liepa Darba tēma: Pedagoģiskās pašefektivitātes potenciāls skolēnu iemācītās bezpalīdzības mazināšanā Darba veids: Maģistra darbs Studiju programma: izglītības zinātnes Darba zinātniskais vadītājs: Dr.paed. Maija Ročāne Darba apjoms: Atslēgas vārdi: iekļaujošā izglītība, iemācītā bezpalīdzība, skolēns, skolotājs, pedagoģiskā pašefektivitāte, pārliecība, pārmaiņas Pētījuma mērķis: izpētīt un noskaidrot skolotāja pedagoģiskās pašefektivitātes potenciālu skolēna ieaudzinātās bezpalīdzības novēršanā, kā arī izstrādāt metodiskos ieteikumus skolotāja pedagoģisko pašefektivitāti attīstošai atbalsta sistēmai/videi izglītības iestādē. Darba saturs: 1. nodaļā ir raksturota pārmaiņu virzīta izglītība mūsdienās; 2. nodaļā ir analizēta skolotāju pedagoģiskā un skolas kolektīvā pašefektivitāte; 3. nodaļā ir apkopotas dažādu autoru atziņas par iemācīto bezpalīdzību, tās cēloņiem, izpausmēm un risinājumiem; 4. nodaļā ir veiktas skolēnu un skolotāju aptaujas un īstenotas fokusgrupu diskusijas, kā arī īstenota to rezultātu analīze; 5. nodaļā ir sniegti metodiskie ieteikumi skolotāja pedagoģisko pašefektivitāti attīstošai atbalsta sistēmas izveidei izglītības iestādē. Pētījuma metodes: teorētiskās izpētes metodes (pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras, normatīvo dokumentu analīze) un empīriskās izpētes metodes (skolēnu, skolotāju aptaujas un fokusgrupu diskusijas), datu apstrādes un analīzes metodes (kvantitatīvās, datu grafiska attēlošana, datu analīze, izmantojot IBM SPSS v.22. prognozējošās analītikas un statistiskās analīzes programmatūras pakotni, tika analizēta Spīrmana Rho korelācija un kvalitatīvās pētniecības metodes (fokusgrupu diskusijās iegūto datu analīze: datu reducēšana (angļu: data reduction) un teksta analīze ar programmu NVivo). Darba rezultāti: pētījums akcentē, ka iemācītās bezpalīdzības mazināšanai ļoti nozīmīga ir drošas, atbalstošas un uz attīstību vērstas mācību vides radīšana un uzticībā balstītas attiecības, tādēļ svarīgi ir stiprināt skolēna pārliecību, ka negatīvie notikumi nav pastāvīgi. Savukārt, lai stiprinātu skolēna pārliecību, nozīmīga kļūst gan skolotāja individuālā pārliecība, gan arī visas skolas kolektīvā pārliecība par skolēna spēju sasniegt mācību procesā izvirzītos mērķus. Darba izmantojamība: pētījumu var izmantot studiju darbu, bakalauru un maģistru studiju programmu studenti, vispārizglītojošo skolu vadītāji darbā, pedagogi un ikviens interesents.
Atslēgas vārdi iekļaujošā izglītība, iemācītā bezpalīdzība, skolēns, skolotājs, pedagoģiskā pašefektivitāte, pārliecība, pārmaiņas
Atslēgas vārdi angļu valodā inclusive education, learned helplessness, student, teacher, pedagogical self-efficacy, confidence, change
Valoda lv
Gads 2024
Darba augšupielādes datums un laiks 04.11.2024 20:17:01