Studiju veids |
maģistra profesionālās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Jūras transports |
Nosaukums |
Jūrnieku uzvedības drošības sistēmas pilnveidošana izmantojot virtuālās realitātes tehnoloģijas |
Nosaukums angļu valodā |
|
Struktūrvienība |
0J000 Latvijas Jūras akadēmija |
Darba vadītājs |
Helēna Šimkuva |
Recenzents |
Ivars Plonis |
Anotācija |
Anotācija
Mūsdienu tirdzniecības flote aktīvi cīnās pret traumām darba vietā, kā arī personāla atpūtas laikā. Uzvedības drošības sistēma ir izstrādāta, lai palīdzētu esošajām administratīvajām un inženiertehniskajām risku pārvaldības metodēm samazināt traumu biežumu uz kuģiem. Tomēr galvenais aspekts šādas pieejas ieviešanā ir pareizs BBS (Behavior - Based Safety) sistēmas mācīšanas veids.
Tradicionālās mācību saturu pasniegšanas metodikas vairs neizraisa augstu jūrnieku apmācības efektivitāti. Modernās apmācības metodes, ko paredz ceturtā industriālā revolūcija, piemēram, virtuālās realitātes tehnoloģijas (turpmāk – VR), palīdz uzlabot jūrnieku motivācijas līmeni, un līdz ar to apmācības efektivitāti.
Maģistra darba tēma ir “Jūrnieku uzvedības drošības sistēmas pilnveidošana izmantojot virtuālās realitātes tehnoloģijas”.
Darba mērķis ir izpētīt faktorus, kas līdz šim ir traucējuši kuģu ekipāžām pārņemt uz uzvedību balstītas drošības sistēmas (turpmāk - BBS) prasības un izvērtēt VR programmatūras izmantošanas iespējas jūrnieku apmācības procesā ieviešot šo sistēmu uz kuģa.
Pētījumam izvirzīta hipotēze: virtuālās realitātes programmatūras izmantošana uzvedības drošības sistēmas apmācībai uz kuģa var paaugstināt apkalpes motivāciju apgūt drošas uzvedības elementus un padziļināt izpratni par drošas uzvedības būtību uz kuģa.
Pētījuma izmantotās metodes ir empīriskā metode, eksperimentālā metode, salīdzināšanas metode un savākto datu analīze.
Darbs ir uzrakstīts latviešu valodā, sastāv no 97 lappusēm un ir sadalīts trīs daļās. Tas iekļauj sevī 30 attēli, 13 tabulas, 1 formulu un 3 pielikumi.
Darbā izmantotas dažādas publikācijas par aplūkojamo tēmu. Tostarp publikācijas recenzējamos žurnālos, mācību grāmatās, aizstāvētas doktora disertācijās, jūras uzņēmumu darba rokasgrāmatās, starptautiskie kodeksi un konvencijas, elektroniskie resursi un datubāzēs (ResearchGate; ScienceDirect), autora personīgie pieraksti no lekcijām un semināriem. Kopā darbā tiek izmantoti 58 avoti.
Pētījumā atklājās, ka virtuālā realitāte pozitīvi ietekmē mācību efektivitāti, būtiski paaugstinot jūrnieku motivāciju. Tika pētītas VR programmatūras darbības īpatnības jūras apstākļos un izcelti galvenie priekšlikumi VR tehnoloģiju ieviešanai jūrniecības mācību jomā. |
Atslēgas vārdi |
Virtuāla realitāte, Jūrieku apmācība, uz uzvedības balstīta drošības sistēma, VR |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
Virtual Reality, Seaman Training, Behavioral Based Safety, BBS, VR |
Valoda |
lv |
Gads |
2024 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
20.06.2024 21:38:24 |