Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Ekonomika
Nosaukums Pasažieru aviopārvadājumu tirgus monopolizācijas līmeņa noteikšanas metožu novērtējums
Nosaukums angļu valodā Assessment of methods for determining the level of monopolization of the passenger air transport market
Struktūrvienība 22000 Inženierekonomikas un vadības fakultāte
Darba vadītājs Kristaps Freimanis
Recenzents Irina Voronova
Anotācija Pasažieru aviopārvadājumu tirgus ir globālās ekonomikas daļa un tās dinamika ir saistīta ar ekonomikas, politikas un tehnoloģiju izmaiņā. Pēc Eiropas Savienības pasažieru aviopārvadājumu nozares liberalizācijas monopolizācijas līmenis savienībā ir pieaugusi. Zinātniskā literatūra nepiedāvā monopolizācijas līmeņa noteikšanu pasažieru aviopārvadājumu tirgū, ņemot vērā vairākas dimensijas – pasažieru skaitu, tirgus segmentāciju zemu izmaksu pārvadātāju un pilna servisa pārvadātāju segmentos, kā arī tirgus ieejas šķērsli - kapitālietilpību. Tādēļ darba mērķis ir izstrādāt pielāgotu monopolizācijas līmeņa noteikšanas metodi pasažieru aviopārvadājumu tirgum. Darbā apskatīts pasažieru aviopārvadājumu tirgus un tā nepilnības, lidsabiedrību veidi, un tirgus monopolizācijas līmeņa noteikšana tirgū.. Darbā ir izvērtētas pasažieru aviopārvadājumu tirgus monopolizācijas līmeņus mērīšanas metodes un izveidots pielāgots pasažieru aviopārvadājumu tirgus monopolizācijas līmeņa noteikšanas modelis, kas ietver 4 dimensijas - tirgus daļa kā pasažieru skaits, tirgus segmentācija pēc pārvadātāja veida – zemo izmaksu vai pilna servisa pārvadātāji – un tirgus dalībnieku aktīvi. Izstrādātais modelis tiek validēts Latvijas pasažieru aviopārvadājumu tirgū. Pētījuma rezultāti parādīja, ka, lai gan liberalizācija veicina konkurenci, augsta tirgus koncentrācija joprojām pastāv, ko apliecina dominējošā AirBaltic un Ryanair pozīcija Latvijas tirgū. Pielāgotā HHI metode, kas ņem vērā dažādas dimensijas, piemēram, tirgus segmentāciju un aktīvu vērtību, ļauj labāk izprast tirgus dinamiku un konkurences apstākļus, kas ir būtiski godīgas konkurences nodrošināšanai. Darba apjoms ir 86 lappuses (bez pielikumiem), 10 attēli, 20 tabulas un 8 pielikumi.
Atslēgas vārdi Pasažieru aviopārvadājumu tirgus, monopolizācijas līmenis, tirgus koncentrācija, HHI, AirBaltic
Atslēgas vārdi angļu valodā Passenger air transportation market, level of monopolization, market concentration, HHI, AirBaltic
Valoda lv
Gads 2024
Darba augšupielādes datums un laiks 22.05.2024 11:29:12