Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids bakalaura akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Inženiertehnika, mehānika un mašīnbūve
Nosaukums Augstas veiktspējas bezpilota lidaparāta kompozītmateriālu rāmja analīze ar galīgo elementu metodi
Nosaukums angļu valodā Finite element analysis of a composite frame for a high-performance unmanned aerial vehicle
Struktūrvienība 31000 Būvniecības un mašīnzinību fakultāte
Darba vadītājs Andrejs Pupurs
Recenzents Tatjana Glaskova-Kuzmina
Anotācija Dotā darba mērķis ir optimizēt augstas veiktspējas lidaparāta kompozītmateriālu rāmja konstrukciju. Optimizācijas parametri ir kopējā konstrukcijas masas samazināšana, rāmja kājas ģeometrija, veidojot spriegumu koncentratoru un oglekļa šķiedru slāņu izkārtojums matricā, noturībai pret deformācijām un optimālam spriegumu sadalījumam materiāla struktūrā. Darbs struktūra sastāv no literatūras analīzes, kurā apskata bezpilota lidaparāta uzbūvi, kompozītmateriālu mikromehānikas parametrus un spriegumu koncentrācijas teoriju. Analītiskajā daļā tiek noteikti kompozītmateriāla lineārās elastības analītiskais modelis, tā salīdzināšana ar datorizētu galīgo elementu metodi, kurā tiek pielietoti dati iegūtie eksperimentāli no izgatavotajiem kompozītmateriālu paraugiem stiepē. Galīgo elementu metodes analīzē tiek salīdzināti šķiedru izkārtojumi matricā, kā arī rāmja kājas elementa ģeometrija no spriegumu koncentrācijas viedokļa. No iegūtajiem spriegumu sadalījumu datiem, tiek izteikts optimāls šķiedru izkārtojums matricā, kurā spriegumu sadalījums ir vienmērīgs un deformācijas ir relatīvi zemas salīdzinājumā ar aplūkotajiem paraugiem. Optimizējot kājas elementu, veidojot sprieguma koncentratoru, tiek izstrādāts elements, kura sagruvuma segments ir prognozējams, kas savukārt paaugstina kopējo lidaparāta vadības elementu drošību pret sadursmēm augstos ātrumos. Kopējā lidaparāta masa tika reducēta, iegūstot augstu celtspējas/pašsvara attiecību 17:1, salīdzinājumā ar komerciālajiem bezpilota lidaparātiem dotā attiecība ir 1.5/2:1, kas ļauj dotajam lidaparātam iegūt augstu manevrēšanas spēju un paātrinājumu, pārsniedzot 150 km/h lidošanas ātrumu. Darbs satur 59 lappuses, 11 tabulas, 38 attēlus, 41 informācijas avotus un 2 pielikumus.
Atslēgas vārdi GALĪGO ELEMENTU METODE, OPTIMIZĀCIJA, KOMPOZĪTMATERIĀLI, SPRIEGUMU KONCENTRATORI, BEZPILOTA LIDAPARĀTS
Atslēgas vārdi angļu valodā FINITE ELEMENT METHOD, OPTIMIZATION, COMPOSITE MATERIALS, STRESS CONCENTRATION, UNMANNED AIRCRAFT.
Valoda lv
Gads 2023
Darba augšupielādes datums un laiks 04.06.2023 23:21:16