Anotācija |
Līdz ar automašīnu popularitātes celšanos sabiedrībā, mašīnbūves ražotājiem pienākums apmierināt pieprasījumu arī attīstītām drošības funkcijām, kas aizliedz, vai sliktākajā gadījumā aizkavē automobiļa zādzības aktu. Pretaizdzīšanas drošības sistēmas jeb imobilaizeru efektivitāte ir bijusi mainīga pa šiem gadiem tā ir ar tendenci kļūt drošākai. Attīstība notika sākot no pavisam vienkāršām slēdzenēm, beidzot ar sarežģītiem kriptogrāfijas algoritmiem, kas nodrošina elektronisku pretaizdzīšanu. Tomēr transportlīdzekļu oriģinālās pretaizdzīšanas drošības sistēmas ir pakļautas jau izplānotiem uzbrukumiem, kad to darbības princips jau ir apiets. Šāda iemesla dēļ, tiek izstrādātas iebūvējamās imobilaizēšanas iekārtas, kuras ir neparedzams šķērslis nesankcionētai automašīnas iedarbināšanai.
Darbā apkopota informācija par automobiļu pretaizdzīšanas drošības sistēmu vēsturi, iekļaujot gan klasiskās mehāniskās slēdzenes, gan transponderčipu tehnoloģiju. Apskatīta tika arī CAN un SPI protokola teorija, kas ir svarīgi faktori, praktiskā darba ietvaros, lai izveidotu CAN kopnes imobilaizeri ar startera ķēdes pārtraukšanas funkciju uz Arduino mikrokontrolieru, RFID lasītāja, CAN raiduztvērēja un releju pamata.
Lai gan komerciāli pērkamie CAN imobilaizeri izmanto individuāli būvētas mikroshēmas, kas ir kompaktākas izmēros un iespējams darbojas drošāk un uzticamāk, darba rezultāti liecina par to, ka ir iespējams pašrocīgi, ar pareizajām iekārtām, manipulēt ar CAN līniju, lai sasniegtu imobilaizēšanas funkciju kā arī to, ka var efektīvi izveidot papildus drošības slāņus ne tikai elektroniski, bet arī elektriski, piemēram, papildus pārtraucot startera strāvas padeves ķēdi. Izveidotais imobilaizeris ir ērts lietošanā, jo tas aktivizējas pēc automašīnas pilnīgas noslāpēšanas un autorizēties var ar čipkarti sekunžu laikā.
Bakalaura darba apjoms ir 57 lpp. teksts, 32 attēli, 2 tabulas, 3 pielikumi un 20 literatūras avoti. |