Studiju veids |
bakalaura akadēmiskās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Vadīšana starptautiskos uzņēmumos |
Nosaukums |
Konkurējošo preferenču ilūzija: kā konkurējošo preferenču ilūzija ietekmē patērētāju un tirgotāju spēju spriest par citu vēlmēm |
Nosaukums angļu valodā |
The Competing Preferences Illusion: How Competing Preferences Illusion Affects Consumers and Marketers’ Ability to Make a Judgement about the Preferences of others |
Struktūrvienība |
01B00 Rīgas Biznesa skola |
Darba vadītājs |
Inese Muzikante |
Recenzents |
Katrīna Jaunušāne |
Anotācija |
Šī pētījuma mērķis bija izpētīt konkurējošo preferenču ilūzijas fenomenu, kas rodas, kad indivīdi kļūdaini domā, ka, ja patērētājam patīk kads produkts, tas izslēdz iespēju, ka viņam varētu patikt arī šī paša veida produkts, ja to ražo cits brends. Tika izvirzīta hipotēze, ka minētā ilūzija rodas tāpēc, ka indivīdi neiekļauj savā domu procesā arī augstākā līmeņa preferences, kad prognozē cilvēku patiku pret divu vai vairāku brendu produktiem. Pētījums sastāvēja no aptaujas ar 124 dalībniekiem, kuriem tika pēc nejaušības principa piešķirta viena no trīs veidu aptaujām. Pirmajā aptaujā tika ievākti pašu dalībnieku preferenču dati, kamēr otrajā un trešajā aptaujā tika apkopoti dati par to, kā dalībnieki prognozē citu cilvēku iespējamo patiku pret Coca-Cola un Pepsi. Trešajā aptaujā dalībniekiem tika lūgts ņemt vērā arī citu personu augstākās kategorijas preferences, izsakot savas prognozes. Pētījuma rezultāti atbalstīja autora hipotēzi, pierādot konkurējošo preferenču ilūzijas esamību un tās saistību ar augstākās kategorijas preferenču ņemšanu vērā, izdarot secinājumus par citu personu preferencēm. Pētījuma ierobežojums ir relatīvi mazais aptaujāto cilvēku skaits, kas var ierobežot rezultātu vispārināšanu un attiecināšanu arī uz lielāku populāciju. Turpmākie pētījumi varētu izpētīt, vai fenomens parādās starp citiem produktiem un ar lielākām un daudzveidīgākām aptaujāto personu grupām. Kopumā šis pētījums sniedz vērtīgu ieskatu faktoros, kas ietekmē konkurējošo preferenču ilūzijas rašanos un augstākās kategorijas preferenču lomu tajos. |
Atslēgas vārdi |
konkurējošo preferenču ilūzija, augstākās kategorijas preferences, kategorizēšana, augstākā līmeņa kategorijas, aizspriedumi |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
competing preference illusion, superordinate preferences, categorization, higher-level categories, bias |
Valoda |
eng |
Gads |
2023 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
14.04.2023 21:38:05 |