Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra akadēmiskās studijas
Studiju programmas nosaukums Uzņēmējdarbības finanses
Nosaukums Personīgo uzkrājumu veidošanu ietekmējošo faktoru novērtējums Latvijā.
Nosaukums angļu valodā Assessment of factors affecting creation of personal savings in Latvia.
Struktūrvienība 22000 Inženierekonomikas un vadības fakultāte
Darba vadītājs Karine Oganisjana
Recenzents Guna Ciemleja
Anotācija Nauda ir būtisks instruments, kas nodrošina cilvēku dzīvības drošību, tai ir svarīga loma ikdienas dzīvē. Nauda sniedz indivīdam brīvību, iespējas, izvēles iespējas, dzīves kvalitāti un finansiālo drošību. Nav iespējams noliegt, ka nauda ir viss šajā mūsdienu pasaulē. Uzkrāšana ir izdevīga darbība, kas ļauj cilvēkiem saglabāt savu dzīves līmeni lejupslīdes vai jebkādu negaidītu situāciju, piemēram, bezdarba, invaliditātes vai pensionēšanās laikā. Ir daudz faktoru, kas ietekmē indivīdu uzkrājumu veidošanu, piemēram, ienākumu un izdevumu līmenis, finansiālās zināšanas, vecums utt. Ir pieejami ierobežoti dati par Latvijā dzīvojošo cilvēku personīgo uzkrājumu veidošanu. Turklāt nav apkopoti dati par faktoriem, kas ietekmē Latvijā dzīvojošo cilvēku personīgo uzkrājumu veidošanu. Pētījums balstīts uz zinātniskās literatūras apskatu un Multinominal Logistic Regression SPSS statistikas rīkā. Empīriskais pētījums veikts, anketējot 351 Latvijā dzīvojošo cilvēku respondentu. Pētījums liecina, ka Latvijas uzkrājumu bums sākās 2000.gadā, kad 2000.-2007.gadā krasi pieauga privātais patēriņš un investīciju pieaugums. Patēriņš un investīciju pieaugums būtiski samazinājās pēc pasaules finanšu krīzes un 2010. gadā atkal pieauga uzkrājumu līmenis Latvijā, kā arī mājsaimniecību izdevumi uz vidējo mājsaimniecības locekli un kopš tā laika ir palielināti. Empīriskā pētījuma rezultāti atklāja, ka procentu likme, uzticēšanās finanšu institūcijām, uzkrājumu veidošanas mērķis un finanšu plānošana ir galvenie faktori, kas ietekmē personīgo uzkrājumu veidošanu Latvijā. Turklāt atklājums parādīja, ka Y paaudze vai cilvēki vecumā no 19 līdz 39 gadiem mēdz būt pircēji vairāk nekā x paaudze, kuri ir vecumā no 40 līdz 59 gadiem. Tāpat viņi mēdz ietaupīt vairāk nekā X paaudzes. Tomēr atšķirība ir ļoti minimāla. Šis pētījums sniedz ieskatu par faktoriem, kas ietekmē personīgo uzkrājumu veidošanu, tie var būt noderīgi visām personām, kuras vēlas izveidot ilgtermiņa un īstermiņa uzkrājumu veidošanas stratēģiju. Šis pētījums sniedz arī ieteikumu personīgo uzkrājumu veidošanai X un Y paaudzei Latvijā.
Atslēgas vārdi personīgie uzkrājumi, X paaudze, uzkrājumu uzvedība, Y paaudze, uzkrājumu veidošana
Atslēgas vārdi angļu valodā personal savings, generation X, savings behaviors, generation Y, savings creation
Valoda eng
Gads 2022
Darba augšupielādes datums un laiks 24.05.2022 20:17:57