Anotācija |
Bakalaura darba autors: Dace Mizovska
Bakalaura darba zinātniskais vadītājs: Dr.sc.ing. Vaira Gromule
Bakalaura darba temats: Autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas Covid-19 pandēmijas laikā analīze.
Bakalaura darbs rakstīts latviešu valodā, to veido ievads, trīs daļas, secinājumi un priekšlikumi. Darba apjoms ir 56 lpp., tajā iekļauti 11 attēli, 4 tabulas. Izmantotās literatūras un avotu sarakstā ietverti: 46 avoti latviešu, un 5 angļu valodā. Darbam pievienoti 3 pielikumi.
Bakalaura darba galvenie rezultāti: Analizējot autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas procesus Covid-19 pandēmijas laikā, ir secināts, ka iekšzemes un starptautiskie kravu autopārvadājumi vienmēr bija un arī paliks ka būtiska transporta nozares sastāvdaļa, kas nodrošina vitāli svarīgo kravu pārvadāšanu un pandēmijas laiks to ir apliecinājis. 2021.gadā kravu apgrozība Latvijas pārvadātājiem pieauga vēl vairāk nekā iepriekšējos gados, Latvijas pārvadātāji atrada risinājumus attīstīt uzņēmējdarbību neskatoties uz Covid-19 ierobežojumiem, paredzams, ka pieprasījums pēc pasažieru un kravas pārvadājumiem turpinās strauji pieaugt arī turpmāk. Ir noteikts, ka nodevas administrēšanas procesā piedalās četras iestādes: Latvijas Valsts ceļi, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts policija. Ceļu satiksmes drošības direkcijai noslēgts savstarpējs līgums par informācijas apriti un procesu nodrošināšanai. Atbildīgais par visu procesu nodrošināšanu ir Latvijas Valsts ceļi. Ir secināts, ka būtiska problēma, kas attiecās uz elektroniskajām, manuālajām sistēmām, berjeriem uz laiku vai arī nobrauktais attālums, tas ir ceļu lietošanas maksu maksāšanas pienākuma izpildes pārrobežu nodrošināšana visā Eiropas Savienībā, noteiktais ceļu lietošanas maksas apmērs ir saistīts ar transportlīdzekļa nobraukto attālumu, kur ietilpst maksa, kas atkarīga no nobrauktā attāluma, tas ir savstarpējas izmantojamības trūkums. Nodevas regulējuma pamatā ir Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas Nr. 2006/38 un 2011/76. Pamatojoties uz ES direktīvām nodevas pamatideja ir veicināt videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu, veicinot ilgtspējīgu transporta attīstību Eiropas Savienībā, kā arī, plānojot maršrutu, izvēlēties mazākas noslodzes autoceļus. Līdz 2024. gada 21. augustam dalībvalstīm jānodrošina, ka visas valsts institūcijas informāciju var pieņemt un sniegt arī elektroniskā (mašīnlasāmā) veidā. Regulas prasības attiecas uz visu kravas pārvadājumu jomām, lai kravas pārvadājumiem nepieciešamā informācija, neatkarīgi no pārvadājuma veida, tiktu nodrošināta elektroniskā veidā. Lai īstenotu TAP2027 ietvertos uzdevumus, plānots izmantot gan valsts, pašvaldību budžeta finansējumu un nacionālo līdzfinansējumu ES struktūrfondu finansējumu projektiem, gan piesaistīt ES finanšu vai citu finansējuma avotu līdzekļus un privāto kapitālu, atkarībā no pasākuma rakstura.
Bakalaura darba bibliogrāfiskais apraksts: Bakalaura darba izstrādē tiek izmantoti jaunākie transporta loģistikas dati, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas, LR likumi un normatīvie akti, vispārēja un speciāla literatūra, interneta resursi. Tika izmantots plašs informācijas materiālu klāsts, ieskaitot oficiālus statistikas datus. |