Noslēguma darbu reģistrs
  
Studiju darba apraksts
Studiju veids maģistra profesionālās studijas
Studiju programmas nosaukums Pilsētu un reģionu inženierekonomika
Nosaukums Eiropas Savienības transporta nozares dekarbonizācijas iespējas
Nosaukums angļu valodā Possibilities for Decarbonisation of the European Union Transport Sector
Struktūrvienība 22503 Teritoriju attīstības pārvaldības un pilsētekonomikas katedra
Darba vadītājs Ilze Judrupa
Recenzents Zin.asist.K.Plotka
Anotācija Maģistra darba tēma – “Eiropas Savienības transporta nozares dekarbonizācijas iespējas”. Līza Leimane. Darba vadītāja: Ilze Judrupa. Darba mērķis: izpētīt Eiropas Savienības transporta nozares struktūru un izanalizēt nozares dekarbonizācijas iespējas Latvijā. Klimata pārmaiņu politika Eiropas Savienībā pēdējās desmitgades laikā kļūst aizvien ambiciozāka un Eiropas Savienībā ir aiz vien lielāka politiskā griba samazināt klimata pārmaiņu ietekmi un ar to saistītos riskus uz iedzīvotājiem un dabu. Balstoties uz pieejamo literatūru un aktuālākajiem datiem ir skaidrs, ka visām tautsaimniecības nozarēm būs jānes pienesums, lai tiktu samazinātas siltumnīcefekta gāzes (turpmāk – SEG). Šis īpaši attiecās uz transporta nozari, jo tā rada aptuveni 26 % no visām Eiropas Savienības SEG emisijām. Lielākā daļa no šīm SEG emisijām rada ceļu transports – it īpaši pasažieru pārvadājumi. Tika secināts, ka transporta nozares SEG emisijas var samazināt divās pasākumu kategorijās – ar tehniskajiem pasākumiem un transporta sistēmu izmaiņām. Latvijā transporta nozares SEG emisijas ātrāk būtu iespējams samazināt, ja tiktu ieviestas transport sistēmas izmaiņas, lai gan pasākumi no abām kategorijām būs nepieciešami, lai veiksmīgi samazinātu nozares SEG emisijas un tiktu sasniegts klimatneitralitātes mērķis. Pētījums tika veikts par Rīgas transporta nozares SEG emisijām, ņemot vērā vieglos automobiļus un sabiedrisko transportu. SEG emisiju tendence Rīgā no 2012. līdz 2019. ir augoša – septiņu gadu laikā SEG emisijas ir pieaugušas par 22 %. Ar tehnoloģiskajiem pasākumiem SEG emisijas varētu samazināt par aptuveni 25 % līdz 2030. gadam un ar dažiem transporta sistēmas pārveides pasākumiem SEG emisijas varētu tikt samazinātas par papildus 28 % līdz 2030. gadam. Darba struktūra: darbs sastāv no četrām daļām, septiņām tabulām, 36 attēliem un 129 literatūras avotiem. Tika veikts viens pētījums. Kopējais darba apjoms – 125 lapas.
Atslēgas vārdi transports, SEG emisijas, dekarbonizācija, Eiropas Zaļais kurss, SEG emisiju samazināšana
Atslēgas vārdi angļu valodā transport, GHG emissions, decarbonisation, European Green deal, GHG emission reductions
Valoda lv
Gads 2021
Darba augšupielādes datums un laiks 01.06.2021 16:17:32