Studiju veids |
maģistra profesionālās studijas |
Studiju programmas nosaukums |
Transporta sistēmu inženierija |
Nosaukums |
Gaisa transporta radītā vides piesārņojuma un potenciālo uzlabojumu izpēte. |
Nosaukums angļu valodā |
Investigation and Potential Improvements of Environmental Pollution Caused By Air Transport. |
Struktūrvienība |
25100 Aeronautikas institūts |
Darba vadītājs |
Vjačeslavs Lapkovskis |
Recenzents |
Profesors, Dr.habil.sc.ing. V.Šestakovs |
Anotācija |
Mūsdienās gaisa transporta nozare ir viena no galvenajām pasaules ekonomikas aktivitātēm un tā ir piedzīvojusi strauju, bet stabilu attīstību pēdējo desmitgažu laikā (1960-2019). Jāpiemin, ka pirms COVID-19 pandēmijas krīzes, tika paredzēts, ka laika posmā no 2020. līdz 2050.gadam globālais pieprasījums pēc gaisa transporta trīskāršosies. Tuvāk aplūkojot vides piesārņojuma jautājumu, aviācijas nozare ir neparasta - 65% no nozares CO2 emisijām atrodas starptautiskajā gaisa telpā, un tāpēc tās ne vienmēr tiek attiecinātas noteiktām valstīm.Pašreizējie aviācijas pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi ietekmē gada CO2 emisiju samazināšanos, taču kumulatīvais rādītājs ir svarīgāks, jo atjaunojoties satiksmei, atgriežas arī citu piesārņotāju ietekme. Izpratne par aviācijas ietekmi uz klimata sistēmu ir uzlabojusies, taču tā joprojām ir nepilnīga.
Maģistra darba autore Marta Mikosa-Gē izstrādāja darbu, kura temats ir “Gaisa transporta radītā vides piesārņojuma un potenciālo uzlabojumu izpēte”. Maģistra darba mērķis ir novērtēt perspektīvu gaisa transporta veidotā vides piesārņojuma samazināšanai. Šajā darbā tiek parādīts gaisa kuģu elektriskās piedziņas tehnoloģijas potenciāls un ierobežojumi. Analīzē ir pieņēmumi par konkrētām elektroenerģijas ģenerēšanas veidotām SEG emisijām, par lidaparātu ekspluatācijas un apkopes izmaksām, kas dažkārt ir pakļauti lielām nenoteiktībām.
Darba pirmajā daļā autore pārskata vides piesārņojumu veidu struktūru, koncentrējoties uz ar gaisa transportu saistītiem galvenajiem piesārņojuma avotiem, kā arī aviācijas nozares vides piesārņojuma galvenie ceļi. Otrajā darba daļā analizēta starptautiskās gaisa transporta nozares sektora statistika. Tika novērtēta vispārējā situācija nozarē, kā arī galvenie ietekmējošie regulējumi starptautiskā līmenī.
Trešā daļā tiek apskatītas nozares potenciālo vides piesārņojuma uzlabojumu pieejas, galvenokārt pievēršot uzmanību alternatīvām degvielām, elektriskiem lidaparātiem un pretapledojuma šķidrumiem. Darba ceturtā daļa iekļauj elektrisko lidaparātu ievešanas potenciāla analīze CO2 emisiju samazinājuma novērtēšanai. Tika konstatēts, ka provizoriskais emisiju samazinājums ir daudz mazāks par prognozēto, kā arī e-lidaparātu ekspluatācijas izmaksas ietver neprognozējamus mainīgos.
Maģistra darbs sastāv no 4 nodaļām. Tajā ir iekļauti 30 attēli, 5 tabulas un 9 pielikumi uz 88 lpp. Darbā izmantotas 73 bibliogrāfiskā saraksta vienībām. |
Atslēgas vārdi |
aviācija, vides piesārņojums, elektriskie lidaparāti, biznesa aviācija |
Atslēgas vārdi angļu valodā |
aviation, environmental pollution, electric aircraft, business aviation |
Valoda |
lv |
Gads |
2021 |
Darba augšupielādes datums un laiks |
31.05.2021 09:50:36 |