Anotācija |
Izstrādātais bakalaura darba temats ir Covid-19 pandēmijas ietekme uz pilsētu attīstību. Darba autors - Raivis Eikens, darba vadītājs - Docents, Dr. oec. Uldis Kamols.
Ielas vēsturiski ir piederējušas gājējiem, tomēr, attīstoties automobiļu industrijai, gājēji aizvien vairāk tikuši nospiesti malā, savukārt pilsētu un to ielu attīstības centrā nu jau vairākus desmitus gadus ir bijušas mašīnas. Tā rezultātā, ielas ir kļuvušas platākas, gludākas un ērtākas mašīnām, bet pārējo ceļu satiksmes dalībnieku intereses nav pārstāvētas vienlīdz aktīvi. Urbanizācija ir panākusi, ka lielākā daļa cilvēku mūsdienās dzīvo pilsētās un neatkarīgi no pārvietošanās veida, pilsētas ielas ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa. Izpētīts, ka ielās pavadītais laiks ietekmē cilvēku labsajūtu un veselību, šajā darbā tiek pētīts kā Covid-19 pandēmija ir ietekmējusi līdzšinējās mobilitātes tendences un piedāvā risinājumus disbalansa mazināšani starp gājējiem un automašīnām pilsētā.
Nenoliedzami mobilitāte pilsētā ir svarīgs aspekts un Rīgā to spēj nodrošināt veiksmīgi attīstīts sabiedriskā transporta tīkls, tomēr privātā autotransporta plūsma pilsētā mēdz veidot sastrēgumus un būtiski samazina sabiedriskā transporta efektivitāti. Covid-19 pandēmija ir apturējusi lielu daļu no Rīgas pilsētas dzīves un piespiedusi daļu uzņēmumu strādāt attālināti, būtiski samazinot satiksmes slogu. Tas dod iespēju veikt drastiskas pārmaiņas pilsētas vidē, lai brīdī, kad sabiedrība drīkstēs atgriezties normālās sliedēs, pilsēta būtu draudzīgāka gan tās iedzīvotājiem, gan viesiem, kas labprāt izvēlētos pārvietoties ejot, braucot ar divriteni vai izmantot sabiedrisko transportu. Tika pētīts arī Rīgā veiktais publiskais eksperiments, kura ietvaros tika apturēta automašīnu satiksme Tērbatas ielā. Darbā tika noskaidrots, ka autotransporta samazināšana Rīgas centrā spēj būtiski uzlabot dažādus pilsētvides un ekonomiskos faktorus un ilgtermiņā veicināt iedzīvotāju un tūristu labsajūtu Darbs sastāv no 66 lapām, 18 attēliem, 7 tabulām, 1 pielikuma. |